Translate

onsdag 4 mars 2015

...by every word that proceedeth out of the mouth of God.

Består Bibeln av viktiga och oviktiga stycken?


Den viktigaste frågan som finns är förmodligen Hur blir jag frälst? Och svaret på den frågan finns naturligtvis bara i den viktigaste boken som finns. Men Inget oviktigt finns heller i Guds Ord därför är det inte så att vi som folk/församling bör behandla övriga stycken som luft, bara för att det är viktigt med mat för överlevnad bör vi inte strunta i att klä oss och skaffa bostad eller skapa relationer? Förhoppningsvis behöver vi inte välja bort något av dessa behov men om man inte har tillgång till alla dessa så får man försöka klara sig på det man har vilket vore ofrivilligt, men ser inte varför vi som har tillgång till hela Guds ord skulle begränsa oss själva till att endast tillämpa ett par favorit stycken som vi finner behagliga.

2Ti 3:16  Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet,
2Ti 3:17  för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning. 



Dessa ord gör det tydligt att varje ord som Gud yttrat är viktigt, inte minst för att bevara oss från frestelser. 



Mat 4:1  Sedan fördes Jesus av Anden ut i öknen för att frestas av djävulen.
Mat 4:2  Och när han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter, blev han till sist hungrig.
Mat 4:3  Då kom frestaren fram och sade till honom: "Om du är Guds Son, så befall att de här stenarna blir bröd."
Mat 4:4  Jesus svarade: "Det står skrivet: Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun."



Kan detta väljande och vrakande bero på kärlek till världen?


1Jn 2:15  Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom. 


 Många vuxna är idag spirituellt lika barn som bara vill äta godis men inte kött och grönsaker, visst man kan göra så, men det har sina konsekvenser även i det spirituella livet. Det var inte meningen att livets bröd skulle vara ett "smörgåsbord" där man väljer och vrakar bland det som man tycker om och kastar bort det som inte faller en i smaken. Kristendomen är inte en filosofi som vi väljer om vi vill tillhöra eller inte, man blir utvald. Den kristna läran handlar om att bli formad ifrån den som man en gång varit till en ny varelse som reflekterar Gud, det handlar om självförnekelse och minskat självförtroende men ett desto större beroende och förtröstan på Gud som är de troendes egen Far.


Jesus som själv är Ordet förklarar vikten av Guds ord. Hur kan kristna vifta bort ett enda ord som Gud har yttrat och kalla det av liten betydelse? Ordet är av den största betydelse det handlar om vårt eviga liv. Vi lär känna vår Fader genom att han lär oss vem han är om någon inte vill lära känna oss vilken relation får vi då till dem? 



Joh 17:6  Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du har tagit ut ur världen och gett mig. De var dina, och du gav dem åt mig, och de har hållit fast vid ditt ord.
Joh 17:7  Nu har de förstått att allt vad du har gett mig kommer från dig.
Joh 17:8  Ty de ord som du har gett mig har jag gett dem, och de har tagit emot dem och har verkligen förstått att jag har utgått från dig, och de tror att du har sänt mig.
Joh 17:9  Jag ber för dem. Det är inte för världen jag ber utan för dem som du har gett mig, eftersom de är dina.


Luk 21:33  Heaven and earth shall pass away: but my words shall not pass away. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.