Translate

torsdag 12 mars 2015

Gud älskar dig och har en underbar plan för ditt liv... eller?

Gud älskar dig!?


Är detta upp till oss att avgöra enligt evangeliet?

Många utgår ifrån att det är så och säger detta till alla sökare troende som icke troende, eftersom Gud älskade världen så att han gav oss sin enfödde son... men hur lyder fortsättningen? Så att vem som än TROR på honom inte ska gå förlorad men ha evigt liv (Joh 3:16) Alltså inte alla i hela världen utan bara vissa. Hur kan vi då påstå att Gud älskar alla ute på stan, eller i kyrkan för den delen? Han är ju en egen person och endast han vet vilka han har utvalt och älskat innan jorden blev till?


Mat 22:14  Ty många är kallade, men få är utvalda." 


Säger Jesus att han älskar alla?


Joh 12:44  Jesus ropade: "Den som tror på mig, han tror inte bara på mig utan på honom som har sänt mig,
Joh 12:45  och den som ser mig, han ser honom som har sänt mig.
Joh 12:46  Jag är ljuset som har kommit till världen, för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret.
Joh 12:47  Om någon hör mina ord och inte håller dem, så dömer inte jag honom. Ty jag har inte kommit för att döma världen utan för att frälsa världen.
Joh 12:48  Den som förkastar mig och inte tar emot mina ord, han har en domare över sig: det ord som jag har talat skall döma honom på den yttersta dagen.


Joh 10:26  Men ni tror inte, därför att ni inte hör till mina får.
Joh 10:27  Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig.
Joh 10:28  Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand.


Han har en underbar plan för ditt liv!?


Ja Gud är visserligen god och rättfärdig men är hans vägar alltid underbara i våra ögon ?
Stämmer detta påstående överens med evangeliet? Jesu lärjungar (alla utom en) älskade och trodde Jesus trots detta var Guds plan för deras liv här på jorden inte det första som man tänker på när man säger underbart.

Mat 24:9  Då skall man utlämna er till att misshandlas och dödas, och ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull. 
Mat 24:10  Och då skall många komma på fall, och de skall förråda varandra och hata varandra. 
Mat 24:11  Många falska profeter skall träda fram och bedra många. 
Mat 24:12  Och eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta. 
Mat 24:13  Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst. 


Är det korrekt att på begravningar påstå att personen i fråga är i himlen nu? Är det vi som skickar själar till himlen nu?


Eller är sanningen den att vi vet inte, men Gud vet.

Joh 5:28  Förvåna er inte över detta, ty den stund kommer, då alla som är i gravarna skall höra hans röst 
Joh 5:29  och gå ut ur dem. De som har gjort gott skall uppstå till liv, och de som har gjort ont skall uppstå till dom. 


Joh 6:40  Ty detta är min Faders vilja, att var och en som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen." 



Välj honom idag så blir du frälst!?

Ja, Jesus kallar människor överallt att komma till honom för att få evigt liv, där av behovet av predikan/ evangelisation. Men de som han har utvalt är de som blir frälsta han benådar den han vill, och om någon tror på honom och blir frälst så beror det på hans vilja inte på någon människas arbete.

Joh 6:44  Ingen kan komma till mig, om inte Fadern som har sänt mig drar honom, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen. 
Joh 6:45  Det står skrivet hos profeterna: De skall alla ha blivit undervisade av Gud. Var och en som har lyssnat till Fadern och lärt av honom kommer till mig. 
Joh 6:46  Inte så att någon skulle ha sett Fadern utom han som är från Gud. Han har sett Fadern. 
Joh 6:47  Amen, amen säger jag er: Den som tror har evigt liv. 


Mat 24:14  Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.