Translate

söndag 21 september 2014

Frälsningen botar främlingshat!

Våra problem grundar sig inte i första hand i vad andra gör mot oss utan i vad vi gör mot Gud.
Om vi är missnöjda med vår lott i livet eller med hur landet är så kan roten till problemet ofta vara självförvållat. Bitterhet, konflikter och främlingars makt över oss kan vara ett resultat av vår egen olydnad mot Herren. Att trappa upp hatet mot främlingen eller den som vi har konflikt med är då inte alls lösningen på problemet, utan omvändelse från synden till tron på den ende sanne Guden.

Se vilka konsekvenser det blev för Guds folk på Jeremias tid.

Jer 9:12  Vem är en vis man, så att han förstår detta? Och till vem har HERRENS mun talat, så att han kan förklara detta: varför landet har blivit så fördärvat, förbränt såsom en öken, där ingen går fram?
Jer 9:13  Och HERREN svarade: Jo, därför att de hava övergivit min lag, den som jag förelade dem, och icke hava hört min röst och vandrat efter den
Jer 9:14  utan vandrat efter sina egna hjärtans hårdhet och efterföljt Baalerna, såsom deras fader lärde dem.
Jer 9:15  Därför säger HERREN Sebaot, Israels Gud, så: Se, jag skall giva detta folk malört att äta och gift att dricka.
Jer 9:16  Och jag skall förströ dem bland folk som varken de eller deras fäder hava känt, och skall sända svärdet efter dem, till dess att jag har gjort ände på dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.