Translate

söndag 16 november 2014

Det kan hända den bäste...

Kan favorit Pastorn ha fel ibland?

Håller du med om allt en annan människa säger och gör i detalj? Även detta kan vara avgudadyrkan trots att den person som du beundrar är både sund och frälst, för den visaste bland människor är som en dåre jämfört med Gud. Alla syndar ibland och alla har dåliga dagar, om du hör något obibliskt komma ifrån en av dina favoriter så bli inte förvånad, eftersom vi alla har fel i sak ibland. Den ende vi kan följa utan att någonsin finna ett fel är Jesus. Ta vara på det goda och lämna det onda.

Guds ord är ofelbart

Många kyrkoherdar finns och många kristna hjältar genom tiderna som har gjort fantastiska arbeten för Herren och hans församling, det finns både bra och dåliga exempel på ledare och lärare, men bara en är perfekt och ofelbar, Han är värdig vår lovprisning och ära för alltid. Det är naturligtvis så att en församlingsledare och äldste förtjänar tillbörlig respekt, men vi kan inte förvänta oss total perfektion.

Johannes döparen var den störste bland profeter men han förstod att han inte var perfekt.

Joh 1:26  Johannes svarade dem: "Jag döper i vatten. Men mitt ibland er står en som ni inte känner,
Joh 1:27  han som kommer efter mig. Jag är inte värd att knyta upp remmen på hans sandaler."

Så skall det bliva en hjord och en herde.


Joh 10:7  Åter sade Jesus till dem: "Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Jag är dörren in till fåren.
Joh 10:8  Alla de som hava kommit före mig äro tjuvar och rövare, men fåren hava icke lyssnat till dem.
Joh 10:9  Jag är dörren; den som går in genom mig, han skall bliva frälst, och han skall få gå ut och in och skall finna bete.
Joh 10:10  Tjuven kommer allenast för att stjäla och slakta och förgöra. Jag har kommit, för att de skola hava liv och hava över nog.
Joh 10:11  Jag är den gode herden. En god herde giver sitt liv för fåren.
Joh 10:12  Men den som är lejd och icke är herden själv, när han, den som fåren icke tillhöra, ser ulven komma, då övergiver han fåren och flyr, och ulven rövar bort dem och förskingrar dem.
Joh 10:13  Han är ju lejd och frågar icke efter fåren.
Joh 10:14  Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känna mig,
Joh 10:15  såsom Fadern känner mig, och såsom jag känner Fadern; och jag giver mitt liv för fåren.

Joh 10:16  Jag har ock andra får, som icke höra till detta fårahus; också dem måste jag draga till mig, och de skola lyssna till min röst. Så skall det bliva en hjord och en herde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.