Translate

söndag 16 november 2014

Regler inom kristendomen?

2Ti 2:5  Likaså, om någon deltager i en tävlingskamp, så vinner han icke segerkransen, ifall han icke kämpar efter stadgad ordning. 

Evangeliet som vi tror säger att frälsningen är en fri gåva från Gud och att vi inte kan arbeta oss till den.

En frälst människa är alltså helt friköpt från lagen och dess dom.

Betyder det att vi inte har regler för det kristna livet, och att vi står över all form av auktoritet och kan leva som vi själva vill? Är kristendomen något individuellt som varje person kan tillämpa efter egen smak?
Är det sunt att vifta bort Paulus och de andra apostlarnas lära genom att säga "det gällde bara där och då" så fort något krockar med dagens moderna kultur?

1Co 4:15  Ty om I än haden tio tusen uppfostrare i Kristus, så haven I dock icke många fäder; det var ju jag som i Kristus Jesus genom evangelium födde eder till liv.
1Co 4:16  Därför förmanar jag eder: Bliven mina efterföljare. 


1Co 4:17  Just för denna saks skull sänder jag nu till eder Timoteus, min älskade och trogne son i Herren; han skall påminna eder om huru jag går till väga i Kristus, i enlighet med den lära jag förkunnar allestädes, i alla församlingar. 

Paulus skulle inte ha behövt sända Timoteus, med läran som han förkunnar överallt om den inte skulle tillämpas överallt. (läs Timoteus och Paulus övriga brev)


Varför tillämpar vi gladeligen världsliga regler och stadgar bra som dåliga men förkastar Herrens hus ordning, bara för att han är god?

1Co 4:18  Nu är det väl så, att somliga hava blivit uppblåsta, under förmenande att jag icke skulle komma till eder. 
1Co 4:19  Men om Herren så vill, skall jag snart komma till eder; och då skall jag lära känna, icke dessa uppblåsta människors ord, utan deras kraft. 
1Co 4:20  Ty Guds rike består icke i ord, utan i kraft.


Paulus räknade  läran så viktig att han var redo att strängt förmana de som inte höll sig inom dess ramar, i all nåd och välvilja.


1Co 4:21  Vilketdera viljen I nu: skall jag komma till eder med ris eller i kärlek och saktmods ande? 

Det finns alltså anledning till att läsa och tillämpa än idag var vi än kommer ifrån i all nåd och frihet, inte av
tvång och lagiskhet men i tro, hopp och kärlek, kärlek till Gud och av hänsyn till våra medmänniskor.
Tit 2:11  Ty Guds nåd har uppenbarats till frälsning för alla människor.
Tit 2:12  Den fostrar oss att säga nej till ogudaktighet och världsliga begär och att leva anständigt, rättfärdigt och gudfruktigt i den tid som nu är,
Tit 2:13  medan vi väntar på det saliga hoppet, att vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus skall träda fram i härlighet.
Tit 2:14  Han har offrat sig själv för oss för att friköpa oss från all laglöshet och rena åt sig ett egendomsfolk, som är uppfyllt av iver att göra goda gärningar.
Tit 2:15  Så skall du tala, förmana och tillrättavisa med allt eftertryck. Låt ingen se ner på dig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.