Translate

torsdag 3 april 2014

Älskar Gud alla människor? Varför tala om synd?

Psa 5:4  (5:5) Du är inte en Gud som älskar ogudaktighet, den som är ond får ej bo hos dig.
Psa 5:5  (5:6) De övermodiga består inte inför dina ögon, du hatar alla ogärningsmän.
Psa 5:6  (5:7) Du förgör dem som talar lögn, HERREN avskyr de blodtörstiga och falska.
Psa 5:7  (5:8) Men jag får gå in i ditt hus genom din stora nåd. Jag får tillbe i din fruktan, vänd mot ditt heliga tempel. 


Enbart på grund av nåden kan vi få komma in i Herrens hus. Jesus säger att han är vägen. Gå på den vägen och försök inte komma dit på något annat sätt.

Joh 14:6  Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.
Joh 14:7  Om ni har lärt känna mig, skall ni också lära känna min Fader. Och härefter känner ni honom och har sett honom." 


Lyssna till hjälparen:


Han talar om synd och rättfärdighet och dom:


Joh 16:7  Men jag säger er sanningen: Det är bäst för er att jag går bort. Ty om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort, skall jag sända honom till er.
Joh 16:8  Och när han kommer, skall han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom:
Joh 16:9  om synd, ty de tror inte på mig,
Joh 16:10  om rättfärdighet, ty jag går till Fadern och ni ser mig inte längre,
Joh 16:11  om dom, ty denna världens furste är dömd.
Joh 16:12  Jag har ännu mycket att säga er, men ni kan inte bära det nu.
Joh 16:13  Men när han kommer, sanningens Ande, då skall han föra er in i hela sanningen. Ty han skall inte tala av sig själv, utan allt det han hör skall han tala, och han skall förkunna för er vad som kommer att ske.
Joh 16:14  Han skall förhärliga mig, ty av det som är mitt skall han ta och förkunna för er.
Joh 16:15  Allt vad Fadern har är mitt. Därför sade jag att han skall ta av det som är mitt och förkunna för er. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.