Translate

tisdag 29 april 2014

Att ta sin säng och gå!

Precis som mannen som blev tillsagd av Herren att ta sin säng och gå och gjorde det, trots att detta betraktades som ett brott mot sabbatslagen av de lärde (vilket det inte var), på samma sätt blir dagens sanna kristna  ifrågasatta eller dömda, trots att de bara gör det som Herren har sagt åt dem att göra, predika Evangelium,( eller rättare sagt Bibelns Evangelium.)



Vill du bli frisk?


Joh 5:5  Där fanns nu en man som hade varit sjuk i trettioåtta år.
Joh 5:6  Då Jesus fick se denne, där han låg, och fick veta att han redan lång tid hade varit sjuk, sade han till honom: "Vill du bliva frisk?"
Joh 5:7  Den sjuke svarade honom: "Herre, jag har ingen som hjälper mig ned i dammen, när vattnet har kommit i rörelse; och så stiger en annan ditned före mig, medan jag ännu är på väg."
Joh 5:8  Jesus sade till honom: "Stå upp, tag din säng och gå."
Joh 5:9  Och strax blev mannen frisk och tog sin säng och gick. Men det var sabbat den dagen.
Joh 5:10  Därför sade judarna till mannen som hade blivit botad: "Det är sabbat; det är icke lovligt för dig att bära sängen."
Joh 5:11  Men han svarade dem: "Den som gjorde mig frisk, han sade till mig: 'Tag din säng och gå.'"
Joh 5:12  Då frågade de honom: "Vem var den mannen som sade till dig att du skulle taga sin säng och gå?"
Joh 5:13  Men mannen som hade blivit botad visste icke vem det var; ty Jesus hade dragit sig undan, eftersom mycket folk var där på platsen. -

 Jesus varnade människor för syndens konsekvenser.


Joh 5:14  Sedan träffade Jesus honom i helgedomen och sade till honom: "Se, du har blivit frisk; synda icke härefter, på det att icke något värre må vederfaras dig."

Orättfärdigheten förföljer rättfärdigheten.


Joh 5:15  Mannen gick då bort och omtalade för judarna, att det var Jesus som hade gjort honom frisk.
Joh 5:16  Därför förföljde nu judarna Jesus (och sökte att döda honom.), eftersom han gjorde sådant på sabbaten.

Jesus har blivit given makten att döma av Fadern, så ära honom han är värdig!


Joh 5:21  Ty såsom Fadern uppväcker döda och gör dem levande, så gör ock Sonen levande vilka han vill.
Joh 5:22  Icke heller dömer Fadern någon, utan all dom har han överlåtit åt Sonen,
Joh 5:23  för att alla skola ära Sonen såsom de ära Faderns. Den som icke ärar Sonen, han ärar icke heller Fadern, som har sänt honom.

De som tror ska inte bli dömda.


Joh 5:24  Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet.  


Joh 5:25  Sannerligen säger jag eder: Den stund kommer, jag, den är redan inne, så de döda skola höra Guds Sons röst, och de som höra den skola bliva levande.
Joh 5:26  Ty såsom Fadern har liv i sig själv, så har han ock givit åt Sonen att hava liv i sig själv.

Jesus har blivit given makten att döma av Fadern

Joh 5:27  Och han har givit honom makt att hålla dom, eftersom han är Människoson.
Joh 5:28  Förundren eder icke över detta. Ty den stund kommer, då alla som äro i gravarna skola höra hans röst
Joh 5:29  och gå ut ur dem: de som hava gjort vad gott är skola uppstå till liv, och de som hava gjort vad ont är skola uppstå till dom.
Joh 5:30  Jag kan icke göra något av mig själv. Såsom jag hör, så dömer jag; och min dom är rättvis, ty jag söker icke min vilja, utan dens vilja, som har sänt mig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.