Translate

torsdag 1 maj 2014

Bibelns Gud

Bibelns Gud är kärlekens Gud!


Han är kärlek, han känner vrede, sorg och glädje. Han är barmhärtig, förlåtande, rättfärdig och trogen men han nöjer sig inte med att bara han är trogen, utan han vill också att vi är trogna, ja det är sant han är svartsjuk.Hur obekvämt det än kan kännas att han kräver vår trohet  så är detta ett faktum.


Jas 4:3  Dock, I bedjen, men I fån intet, ty I bedjen illa, nämligen för att kunna i edra lustar förslösa vad I fån.
Jas 4:4  I trolösa avfällingar, veten I då icke att världens vänskap är Guds ovänskap? Den som vill vara världens vän, han bliver alltså Guds ovän.
Jas 4:5  Eller menen I att detta är ett tomt ord i skriften: "Med svartsjuk kärlek trängtar den Ande som han har låtit taga sin boning i oss"?
Jas 4:6  Men så mycket större är den nåd han giver; därför heter det: "Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka giver han nåd." 

Gud är inte en politiskt-korrekt marionett. Han står över vår tids mode och människotankar, och talar den råa sanningen i ren kärlek till människorna. Ingen censur för att blidka världen.


Exo 20:3  Du skall inga andra gudar hava jämte mig.
Exo 20:4  Du skall icke göra dig något beläte eller någon bild, vare sig av det som är uppe i himmelen, eller av det som är nere på jorden, eller av det som är i vattnet under jorden.
Exo 20:5  Du skall icke tillbedja sådana, ej heller tjäna dem; ty jag, HERREN, din Gud, är en nitälskande Gud, som hemsöker fädernas missgärning på barn och efterkommande i tredje och fjärde led, när man hatar mig,
Exo 20:6  men som gör nåd med tusenden, när man älskar mig och håller mina bud. 


Gud talar inte om en annan typ av svartsjuka, en finare sort, utan samma svartsjuka som förekommer inom äktenskapet som han själv har inrättat för att hålla detsamma rent.



Hos 2:7  När hon då löper efter sina älskare, skall hon icke få dem fatt; när hon söker dem, skall hon ej finna dem. Då skall hon säga: "Jag vill gå tillbaka till min förste man ty bättre var mig då än nu."
Hos 2:8  Men hon har icke förstått att det var jag som skänkte åt henne både säden och vinet och oljan, och att det var jag som gav henne så mycket silver, så ock guld, varav de gjorde sin Baalsbild. 

Vår kultur har farit så långt ifrån troheten till Gud att det är svårt att förstå begrepp som livslångt äktenskap, kärlek, och trohet. Men Gudsordet består förevigt. 


Mat 24:35  Himmel och jord skola förgås, men mina ord skola aldrig förgås. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.