Translate

tisdag 13 maj 2014

Övernaturliga upplevelser.


Varför behöver vi inte söka övernaturliga upplevelser?


1) Bibeln uppmanar oss att söka Herren. Riket, makten och äran tillhör honom.

2)Frälsningen sker genom tron, tron kommer genom hörandet av evangelium.

3)Bibelns sanna Gudsmän sökte inte övernaturliga upplevelser, trots detta gav Gud många av dem både drömmar syner och visioner.

Jer 1:4  HERRENS ord kom till mig; han sade:
Jer 1:5  "Förrän jag danade dig i moderlivet, utvalde jag dig, och förrän du utgick ur modersskötet, helgade jag dig; jag satte dig till en profet för folken."
Jer 1:6  Men jag svarade: "Ack Herre HERRE! Se, jag förstår icke att tala, ty jag är för ung.
Jer 1:7  Då sade HERREN till mig: "Säg icke: 'Jag är för ung', utan gå åstad vart jag än sänder dig, och tala vad jag än bjuder dig.
Jer 1:8  Frukta icke för dem; ty jag är med dig och vill hjälpa dig, säger HERREN."
Jer 1:9  Och HERREN räckte ut sin hand och rörde vid min mun; och HERREN sade till mig: "Se, jag lägger mina ord i din mun.
Jer 1:10  Ja, jag sätter dig i dag över folk och riken, för att du skall upprycka och nedbryta, förgöra och fördärva, uppbygga och plantera."


4)Bibeln varnar om att det ska vara många falska profeter i de sista dagarna, men
 den lär också ut att man ska se på frukten om trädet är ont eller gott.

Mat 7:15  Tagen eder till vara för falska profeter, som komma till eder i fårakläder, men invärtes äro glupande ulvar.
Mat 7:16  Av deras frukt skolen I känna dem. Icke hämtar man väl vindruvor från törnen, eller fikon från tistlar?
Mat 7:17  Så bär vart och ett gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär ond frukt.

5) Alla får vi ta del av det "övernaturliga"

Allmän övernaturlig upplevelse


När vi går och lägger oss på kvällen och somnar kommer vi till en annan plats, kanske ett annat land, träffar människor, får upplevelser, fantastiska eller hemska saker händer, vi kan bli glada förtvivlade eller rädda. Sedan vaknar vi upp igen på samma plats där vi somnade.Helt ofrivilligt togs vi med på ett övernaturligt äventyr. Alla drömmar har inte ett meddelande från Gud men alla drömmar är ofrivilliga och sker utan människans påverkan.

Johannes uppenbarelse

Rev 1:9  Jag, Johannes, eder broder, som med eder har del i bedrövelsen och riket och ståndaktigheten i Jesus, jag befann mig på den ö som heter Patmos, för Guds ords och Jesu vittnesbörds skull. 
Rev 1:10  Jag kom i andehänryckning på Herrens dag och fick då bakom mig höra en stark röst, lik ljudet av en basun, 
Rev 1:11  och den sade: "Skriv upp i en bok vad du får se, och sänd den till de sju församlingarna i Efesus och Smyrna och Pergamus och Tyatira och Sardes och Filadelfia och Laodicea." 
Rev 1:12  Och jag vände mig om för att se vad det var för en röst som talade till mig; och när jag vände mig om, fick jag se sju gyllene ljusstakar 
Rev 1:13  och mitt i bland ljusstakarna någon som liknade en människoson, klädd i en fotsid klädnad och omgjordad kring bröstet med ett gyllene bälte. 


Livet är övernaturligt


Människan har inte skapat livet men vi lever av övernaturliga skäl (Guds vilja).
Vi valde inte själva att födas den första gången och vi väljer inte heller att bli pånyttfödda, det sker om och när Gud vill.


Jas 1:18  I kraft av sin vilja födde han oss på nytt genom sanningens ord, för att vi skulle vara en förstlingsfrukt bland dem som han har skapat. 

Joh 3:7  Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt.
Joh 3:8  Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden." 


Naturen vittnar om Guds existens


Ingen av oss har skapat jorden solen och stjärnorna och det enda ateisterna kan komma upp med är teorier, men skriften och hela skapelsen vittnar om Guds existens.


Job 9:4  Han som är så vis i förstånd och så väldig i kraft, vem kan trotsa honom och dock slippa undan;
Job 9:5  honom som oförtänkt flyttar bort berg och omstörtar dem i sin vrede;
Job 9:6  honom som kommer jorden att vackla från sin plats, och dess pelare bäva därvid;
Job 9:7  honom som befaller solen, så går hon icke upp, och som sätter stjärnorna under försegling;
Job 9:8  honom som helt allena spänner ut himmelen och skrider fram över havets toppar;
Job 9:9  honom som har gjort Karlavagnen och Orion, Sjustjärnorna och söderns Stjärngemak;


Vi människor oroar oss ofta i onödan därför att vi tror att vi har större påverkan på våra liv än vad vi egentligen har. Om vi lämnade våra liv mer i Guds händer, skulle stressen bli mindre, eftersom det alltid sker som Gud vill i alla fall, med eller utan oro.

Mat 6:27  Vilken av eder kan, med allt sitt bekymmer, lägga en enda aln till sin livslängd? 



1Co 12:1  Vad nu angår dem som hava andliga gåvor, så vill jag säga eder, mina bröder, huru med dem förhåller sig. 


1Co 12:2  I veten att I, medan I voren hedningar, läten eder blindvis föras bort till de stumma avgudarna. 
1Co 12:3  Därför vill jag nu förklara för eder, att likasom ingen som talar i Guds Ande säger: "Förbannad vare Jesus", så kan ej heller någon säga: "Jesus är Herre" annat än i den helige Ande. 
1Co 12:4  Nådegåvorna äro mångahanda, men Anden är en och densamme. 
1Co 12:5  Tjänsterna äro mångahanda, men Herren är en och densamme. 
1Co 12:6  Kraftverkningarna äro mångahanda, men Gud är en och densamme, han som verkar allt i alla. 
1Co 12:7  Men de gåvor i vilka Anden uppenbarar sig givas åt var och en så, att de kunna bliva till nytta. 
1Co 12:8  Så gives genom Anden åt den ene att tala visdomens ord, åt en annan att efter samme Ande tala kunskapens ord, 
1Co 12:9  åt en annan gives tro i samme Ande, åt en annan givas helbrägdagörelsens gåvor i samme ene Ande, 
1Co 12:10  åt en annan gives gåvan att utföra kraftgärningar, åt en annan att profetera, åt en annan att skilja mellan andar, åt en annan att tala tungomål på olika sätt, åt en annan att uttyda, när någon talar tungomål. 
1Co 12:11  Men allt detta verkar densamme ene Anden, i det han, alltefter sin vilja, tilldelar åt var och en någon särskild gåva. 
1Co 12:12  Ty likasom kroppen är en och likväl har många lemmar, och likasom kroppens alla lemmar, fastän de äro många, likväl utgöra en enda kropp, likaså är det med Kristus. 
1Co 12:13  Ty i en och samme Ande äro vi alla döpta till att utgöra en och samma kropp, vare sig vi äro judar eller greker, vare sig vi äro trälar eller fria; och alla hava vi fått en och samme Ande utgjuten över oss. 

Missbruk av ordet tar inte bort ordet.


1Co 12:28  Och Gud har i församlingen satt först och främst några till apostlar, för det andra några till profeter, för det tredje några till lärare, vidare några till att utföra kraftgärningar, ytterligare några till att hava helbrägdagörelsens gåvor, eller till att taga sig an de hjälplösa, eller till att vara styresmän, eller till att på olika sätt tala tungomål. 
1Co 12:29  Icke äro väl alla apostlar? Icke äro väl alla profeter? Icke äro väl alla lärare? Icke utföra väl alla kraftgärningar? 
1Co 12:30  Icke hava väl alla helbrägdagörelsens gåvor? Icke tala väl alla tungomål? Icke kunna väl alla uttyda? 
1Co 12:31  Men varen ivriga att undfå de nådegåvor som äro de största. Och nu vill jag ytterligare visa eder en väg, en övermåttan härlig väg. 

Kärleken är större än gåvorna!


1Co 13:1  Om jag talade både människors och änglars tungomål, men icke hade kärlek, så vore jag allenast en ljudande malm eller en klingande cymbal.
1Co 13:2  Och om jag hade profetians gåva och visste alla hemligheter och ägde all kunskap, och om jag hade all tro, så att jag kunde förflytta berg, men icke hade kärlek, så vore jag intet.
1Co 13:3  Och om jag gåve bort allt vad jag ägde till bröd åt de fattiga, ja, om jag offrade min kropp till att brännas upp, men icke hade kärlek, så vore detta mig till intet gagn. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.