Translate

tisdag 6 maj 2014

Vi kan inte stänga in Gud men Gud kan stänga in oss!

Gud gör vad han vill, han har inga begränsningar, vi däremot lever för att han tillåter det, han har skapat oss och är därför i ägande position, som krukmakaren och lerkärlet. Detta fick Saulus(Paulus) erfara när han slogs ner till marken av Guds kraft.


Innan Paulus började tjäna Herren kallades han Saulus och tjänade överste prästen som tillät förföljelse av kristna.


Act 9:1  Men Saulus, som alltjämt andades hot och mordlust mot Herrens lärjungar, gick till översteprästen
Act 9:2  och utbad sig av honom brev till synagogorna i Damaskus, för att, om han funne några som voro på "den vägen", vare sig män eller kvinnor, han skulle kunna föra dem bundna till Jerusalem.

Herren kom till Saulus (Paulus) medans han ännu var mitt uppe i sina synder

Act 9:3  Men när han på sin färd nalkades Damaskus, hände sig att ett sken från himmelen plötsligt kringstrålade honom.
Act 9:4  Och han föll ned till jorden och hörde då en röst som sade till honom: "Saul, Saul, varför förföljer du mig?"
Act 9:5  Då sade han: "Vem är du, Herre?" Han svarade: "Jag är Jesus, den som du förföljer.
Act 9:6  Men stå nu upp och gå in i staden, så skall där bliva dig sagt vad du har att göra."
Act 9:7  Och männen som voro med honom på färden stodo mållösa av skräck, ty de hörde väl rösten, men sågo ingen.

Människan kan planera, men allt är i Herrens händer.

Act 9:8  Och Saulus reste sig upp från jorden, men när han öppnade sina ögon, kunde han icke mer se något. De togo honom därför vid handen och ledde honom in i Damaskus.
Act 9:9  Och under tre dagar såg han intet; och han varken åt eller drack.

Herren kommunicerar med vem han vill, när och hur han vill.

Act 9:10  Men i Damaskus fanns en lärjunge vid namn Ananias. Till honom sade Herren i en syn: "Ananias!" Han svarade: "Här är jag, Herre."
Act 9:11  Och Herren sade till honom: "Stå upp och gå till den gata som kallas Raka gatan och fråga i Judas' hus efter en man vid namn Saulus, från Tarsus. Ty se, han beder.
Act 9:12  Och i en syn har han sett huru en man vid namn Ananias kom in och lade händerna på honom, för att han skulle få sin syn igen."

Herren utväljer själv vem som är lämplig att tjäna honom, helt oberoende av personens förflutna.

Act 9:13  Då svarade Ananias: "Herre, jag har av många hört huru mycket ont den mannen har gjort dina heliga i Jerusalem.
Act 9:14  Och han har nu här med sig fullmakt ifrån översteprästerna att fängsla alla dem som åkalla ditt namn."
Act 9:15  Men Herren sade till honom: "Gå åstad; ty denne man är mig ett utvalt redskap till att bära fram mitt namn inför hedningar och konungar och inför Israels barn;
Act 9:16  och jag skall visa honom huru mycket han måste lida för mitt namns skull."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.