Translate

söndag 30 mars 2014

Guds vilja är ingen tolkningsfråga.

Hos 6:6  Ty jag har min glädje i kärlek och inte i offer och i kunskap om Gud mer än i brännoffer. 

Kan en kärleksfull Gud hata?

Pro 6:16  Sex ting är det som HERREN hatar, ja, sju som han avskyr:
Pro 6:17  stolta ögon, en lögnaktig tunga, händer som utgjuter oskyldigt blod,
Pro 6:18  ett hjärta som smider onda planer, fötter som skyndar till det som är ont,
Pro 6:19  den som främjar lögn genom att vittna falskt och den som vållar trätor mellan bröder.

Den levande Guden som vi tillber, är just levande. Han är inte lik de stumma avgudarna som är formade av människohänder. Han är inte skapad av oss utan vi är skapade av honom. Han sätter upp spelreglerna och han är i centrum. Han är en Gud, bestående av tre personer Fadern sonen och den Helige Anden. Han har en egen suverän vilja och han besitter många olika känslor precis som vi, det är dock vi som är skapade i likhet med honom och inte tvärt om.

Vår kärleksfulle och tålmodige Far har alltså både vilja och temperament. Genom att studera skriften får vi möjlighet att ta del av Guds olika känsloyttringar. Guds vilja är ingen tolkningsfråga eller någon sorts mysterium, utan han uttrycker klart och tydligt vad han tycker om samt vad han ogillar.

Herren ogillar när hans folk vänder sig bort från honom.

Hos 7:13  Ve över dem, ty de har flytt bort från mig! Fördärv över dem, ty de har avfallit från mig! Jag ville friköpa dem, men de har talat lögnaktigt mot mig.
Hos 7:14  De ropar inte till mig av hjärtat, utan klagar på sina bäddar. De oroar sig för sin säd och sitt vin, men de vänder sig bort från mig.
Hos 7:15  Det var jag som undervisade dem och stärkte deras armar, men de har ont i sinnet mot mig.
Hos 7:16  De vänder om, men inte till den som är därovan. De är lika en båge som sviktar. Deras furstar skall falla genom svärd, därför att deras tungor är så hätska. Detta skall bli dem till hån i Egyptens land.

Herren kan känna sig sviken och kränkt, av vad hans folk gör.

Mal 2:11  Juda har handlat svekfullt, och avskyvärda ting har bedrivits i Israel och i Jerusalem. Ty Juda har kränkt det HERREN håller heligt, det som han älskar, och de har gift sig med kvinnor som dyrkar främmande gudar. 
Mal 2:12  HERREN skall från Jakobs tält utrota var och en som gör detta, både hög och låg och den som bär fram gåvor till HERREN Sebaot.

Vi Människor kan få Herren att gråta.

Mal 2:13  Och för det andra gör ni detta: Ni översköljer HERRENS altare med tårar, gråt och klagan, eftersom han inte längre vill se till offergåvan eller ta emot något från er hand med glädje. 
Mal 2:14  Och ni frågar: "Varför?" Jo, HERREN har varit vittne mellan dig och din ungdoms hustru. Du har handlat trolöst mot henne, fastän hon är din maka, din hustru som du ingått förbund med. 
Mal 2:15  Har inte han gjort dem till ett? Det som är kvar av ande tillhör honom. Och varför ett? Han söker avkomma som hör Gud till. Så tag vård om er ande och handla inte trolöst mot er ungdoms hustru. 
Mal 2:16  Jag hatar skilsmässa, säger HERREN, Israels Gud, och att man höljer sig i våld som i en klädnad, säger HERREN Sebaot. Så tag vård om er ande och handla inte trolöst. 

Gud blir uttröttad av att hans ord och vilja förvrängs.

Mal 2:17  Ni tröttar ut HERREN med era ord. Ni frågar: "På vilket sätt har vi tröttat ut honom?" Jo, ni säger: "Den som gör det onda är god i HERRENS ögon, och han gläder sig över dem", eller: "Var är Gud som dömer?"

Låt oss ta varning av detta innan det är för sent! Ofta talas det om Guds godhet och kärlek till oss och där slutar det. Frågan är hur är det med vår kärlek till Gud?

Mat 22:37  Då svarade han honom: "'Du skall älska HERREN, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av allt ditt förstånd.'
Mat 22:38  Detta är det yppersta och förnämsta budet. 


 Bryr vi oss om hans vilja? Vill vi veta vad han har att säga om våra liv och våra församlingar? Berörs vi av hans tårar och hans sårade känslor? Gud lever och han vet vad vi gör och vad vi inte gör i hans namn.


Detta älskar Herren.

Isa 61:8  Ty jag, HERREN, älskar, vad rätt är, och hatar orättfärdigt rov; och jag skall giva dem deras lön i trofasthet och sluta ett evigt förbund med dem. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.