Translate

fredag 7 mars 2014

Joh 15:19 Om ni vore av världen, skulle världen älska er som sina egna.

När världen tränger sig på och kyrkligheten urvattnas, blir det många missförstånd. Skulle Herrens församling anpassa sig efter världen? Vissa företeelser blir så vanliga och kulturellt accepterade, att man inte ens reflekterar eller tar reda på om det man ägnar sig åt, stämmer överens med Bibeln eller inte. Guds vilja borde vara i centrum för sammankomster och inte människors vilja, även om "alla" gör så nuförtiden.
 Är övertygad om, att alla stycken i bibeln har ett syfte och är goda för doktrin och fostran. Det är dock viktigt att man är medveten om vilken tid man befinner sig i och att allt sker i kärlek till Gud och människor.
 Om man vägrar hålla sina sammankomster efter Bibelns modell så får man bittert skörda det som man har sått som: Laglöshet, villoläror, lösaktighet, avfall, skvaller, hat och hyckleri, vilket leder till tomma kyrkor, sekter eller "sekulär kyrkor".  Israel och Juda fick erfara olydnadens konsekvenser gång på gång i Gamla testamentet och dagens kyrkor får erfara det nu. Det börjar med att man avviker lite, för att sedan driva längre och längre bort ifrån den rätta vägen. Original planen för Herrens församling är den som Bibeln förespråkar, allt som inte går i linje med ordet, är människors tankar eller tolkningar av hur man kan ändra och modernisera efter tycke och smak. Gud är dock evig, Han är den samme igår, idag och för alltid. Olikt oss så är han fullkomligt oberörd av mode-nycker och tidsåldrar, man kan förundra sig över hans trofasthet och oföränderliga karaktär, tänk om vi vore mer som honom och inte så lätt påverkade av världens nycker och lockelser.

Joh 15:1  Jag är den sanna vinstocken, och min Fader är vingårdsmannen.
Joh 15:2  Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt rensar han, för att den skall bära mer frukt.
Joh 15:3  Ni är redan nu rena i kraft av det ord som jag har talat till er.
Joh 15:4  Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig.
Joh 15:5  Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra.
Joh 15:6  Om någon inte förblir i mig, kastas han ut som en gren och torkar bort, och man samlar ihop sådana grenar och kastar dem i elden, och de bränns upp.
Joh 15:7  Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det.
Joh 15:8  Min Fader förhärligas, när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar.
Joh 15:9  Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek.
Joh 15:10  Om ni håller mina bud, förblir ni i min kärlek, liksom jag har hållit min Faders bud och förblir i hans kärlek.
Joh 15:11  Detta har jag talat till er, för att min glädje skall vara i er och för att er glädje skall bli fullkomlig.
Joh 15:12  Detta är mitt bud att ni skall älska varandra så som jag har älskat er.
Joh 15:13  Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner.
Joh 15:14  Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.