Translate

tisdag 18 mars 2014

Jesus, ingen lagöverträdare.

Ofta tolkas Jesus som en rebell, eller någon som trotsar regler och inte förespråkar lag och ordning, på grund av att han visade på de skriftlärde och fariseernas hyckleri. Han är den enda människan som någonsin har levt helt utan att bryta mot Guds lag, därav är han värdig sin titel Messias, Frälsaren. Det felfria Guds lammet som tar bort världens synder.  Många av de skriftlärde och fariseerna trodde inte att han var Guds son, utan gav honom öknamn som: Frossare, drinkare, en publikaner och syndares vän.


Jesus bröt inte mot lagen han uppfyllde den.

Mat 5:18  Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett.
Mat 5:19  Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket.
Mat 5:20  Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket.

Jesus förklarade lagens syfte.

Mat 7:12  Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem. Detta är lagen och profeterna.

Jesus rättfärdigade inte synden, han frälser syndaren från synden. (Benådar)

Mat 11:18  Johannes kom, och han varken äter eller dricker, och man säger: Han är besatt . 
Mat 11:19  Människosonen kom, och han äter och dricker, och då säger man: Se, vilken frossare och drinkare, en vän till publikaner och syndare! Men Visheten har fått rätt av sina barn." 

Jesus förklarade via skriften, att han inte, är skyldig till brott mot sabbatslagen.

Mat 12:1  Vid den tiden tog Jesus på sabbaten vägen genom ett sädesfält; och hans lärjungar blevo hungriga och begynte rycka av ax och äta. 
Mat 12:2  När fariséerna sågo detta, sade de till honom: "Se, dina lärjungar göra vad som icke är lovligt att göra på en sabbat." 
Mat 12:3  Han svarade dem: "Haven I icke läst vad David gjorde, när han och de som följde honom blevo hungriga: 
Mat 12:4  huru han då gick in i Guds hus, och huru de åto skådebröden, fastän det ju varken för honom eller för dem som följde honom var lovligt att äta sådant bröd, utan allenast för prästerna? 
Mat 12:5  Eller haven I icke läst i lagen att prästerna på sabbaten bryta sabbaten i helgedomen, och likväl äro utan skuld? 
Mat 12:6  Men jag säger eder: Här är vad som är förmer än helgedomen. 
Mat 12:7  Och haden I förstått vad det är: 'Jag har behag till barmhärtighet, och icke till offer', så skullen I icke hava dömt dem skyldiga, som äro utan skuld. 
Mat 12:8  Ty Människosonen är herre över sabbaten." 

Jesus förklarade sabbatens syfte. 

Mat 12:11  Men han sade till dem: "Om någon bland eder har ett får, och detta på sabbaten faller i en grop, fattar han icke då i det och drager upp det? 
Mat 12:12  Huru mycket mer värd är nu icke en människa än ett får! Alltså är det lovligt att på sabbaten göra vad gott är." 

Jesus bröt inte mot något av Guds bud, här blevJesus och lärjungarna kritiserade för att de bröt mot människors bud.


Mat 15:2  "Varför överträda dina lärjungar de äldstes stadgar? De två ju icke sina händer, när de skola äta." 
Mat 15:3  Men han svarade och sade till dem: "Varför överträden I själva Guds bud, för edra stadgars skull? 
Mat 15:4  Gud har ju sagt: 'Hedra din fader och din moder' och: 'Den som smädar sin fader eller sin moder, han skall döden dö.' 
Mat 15:5  Men I sägen, att om någon säger till sin fader eller sin moder: 'Vad du av mig kunde hava fått till hjälp, det giver jag i stället såsom offergåva', då behöver han alls icke hedra sin fader eller sin moder. 
Mat 15:6  I haven så gjort Guds budord om intet, för edra stadgars skull. 
Mat 15:7  I skrymtare, rätt profeterade Esaias om eder, när han sade: 
Mat 15:8  'Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan äro långt ifrån mig; 
Mat 15:9  och fåfängt dyrka de mig, eftersom de läror de förkunna äro människobud.'"

Joh 7:22  Moses har givit eder omskärelsen - icke som om den vore ifrån Moses, ty den är ifrån fäderna - och så omskären I människor också på en sabbat.
Joh 7:23  Om nu en människa undfår omskärelsen på en sabbat, för att Moses' lag icke skall göras om intet, huru kunnen I då vredgas på mig, därför att jag på en sabbat gjorde en människa hel och frisk?
Joh 7:24  Dömen icke efter skenet, utan dömen en rätt dom." 



Jesus gärningar, hans vittnesbörd

Joh 5:36  Men jag har ett vittnesbörd om mig, som är förmer än Johannes' vittnesbörd: de gärningar som Fadern har givit mig att fullborda, just de gärningar som jag gör, de vittna om mig, att Fadern har sänt mig.
Joh 5:37  Ja, Fadern, som har sänt mig, han har själv vittnat om mig. Hans röst haven I aldrig någonsin hört, ej heller haven I sett hans gestalt,
Joh 5:38  och hans ord haven I icke låtit förbliva i eder. Ty den han har sänt, honom tron I icke.
Joh 5:39  I rannsaken skrifterna, därför att I menen eder i dem hava evigt liv; och det är dessa som vittna om mig.
Joh 5:40  Men I viljen icke komma till mig för att få liv. 

Jesus kunde bevisa att det fanns belägg för allt han gjorde i skriften.

Joh 5:43  Jag har kommit i min Faders namn, och I tagen icke emot mig; kommer en annan i sitt eget namn, honom skolen I nog mottaga.
Joh 5:44  Huru skullen I kunna tro, I som tagen emot pris av varandra och icke söken det pris som kommer från honom som allena är Gud?
Joh 5:45  Menen icke att det är jag som skall anklaga eder hos Fadern. Den som anklagar eder är Moses, han till vilken I sätten edert hopp.
Joh 5:46  Trodden I Moses, så skullen I ju tro mig, ty om mig har han skrivit.
Joh 5:47  Men tron I icke hans skrifter, huru skolen I då kunna tro mina ord?

" Joh 2:14  Och när han fick i helgedomen se huru där sutto män som sålde fäkreatur och får och duvor, och huru växlare sutto där. 

Joh 2:15  Då gjorde han sig ett gissel av tåg och drev dem alla ut ur helgedomen, med får och fäkreatur, och slog ut växlarnas penningar och stötte omkull deras bord. 

Joh 2:16  Och till duvomånglarna sade han: "Tagen bort detta härifrån; gören icke min Faders hus till ett marknadshus." 

Joh 2:17  Hans lärjungar kommo då ihåg att det var skrivet: "Nitälskan för ditt hus skall förtära mig." 

Joh 2:18  Då togo judarna till orda och sade till honom: "Vad för tecken låter du oss se, eftersom du gör på detta sätt?" 

Joh 2:19  Jesus svarade och sade till dem: "Bryten ned detta tempel, så skall jag inom tre dagar låta det uppstå igen." 

Joh 2:20  Då sade judarna: "I fyrtiosex år har man byggt på detta tempel, och du skulle låta det uppstå igen inom tre dagar?" 

Joh 2:21  Men det var om sin kropps tempel han talade. 

Joh 2:22  Sedan, när han hade uppstått från de döda, kommo hans lärjungar ihåg att han hade sagt detta; och de trodde då skriften och det ord som Jesus hade sagt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.