Translate

söndag 16 mars 2014

Kvinnan med oljan är kyrkan här!


Joh 12:3  Då tog Maria ett skålpund smörjelse av dyrbar äkta nardus och smorde därmed Jesu fötter; sedan torkade hon hans fötter med sitt hår. Och huset uppfylldes med vällukt av smörjelsen.
Joh 12:4  Men Judas Iskariot, en av hans lärjungar, den som skulle förråda honom, sade då:
Joh 12:5  "Varför sålde man icke hellre denna smörjelse för tre hundra silverpenningar och gav dessa åt de fattiga?"
Joh 12:6  Detta sade han, icke därför, att han frågade efter de fattiga, utan därför, att han var en tjuv och plägade taga vad som lades i penningpungen, vilken han hade om hand.
Joh 12:7  Men Jesus sade: "Låt henne vara; må hon få fullgöra detta för min begravningsdag.
Joh 12:8  De fattiga haven I ju alltid ibland eder, men mig haven I icke alltid." 

Fariseerna trodde att dom var friska, som Jesus, men syndarna insåg att dom var synderskor och syndare.

Luk 5:29  Sedan ordnade han en stor fest för Jesus i sitt hem, där en mängd publikaner och andra låg till bords med dem.
Luk 5:30  Fariseerna och deras skriftlärda kritiserade hans lärjungar och frågade: "Varför äter och dricker ni tillsammans med publikaner och syndare?"
Luk 5:31  Jesus svarade dem: "Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka.
Luk 5:32  Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga till omvändelse utan syndare."
Luk 5:33  De sade till honom: "Johannes lärjungar och fariseernas fastar ofta och ber böner, men dina lärjungar äter och dricker."
Luk 5:34  Jesus sade till dem: "Inte kan ni väl få bröllopsgästerna att fasta, så länge brudgummen är hos dem?
Luk 5:35  Men det skall komma en tid då brudgummen tas ifrån dem, och på den tiden skall de fasta." 

Jesus talar om sig själv som brudgum och församlingen som bruden.

Joh 3:29  Brudgum är den som har bruden; men brudgummens vän, som står där och hör honom, han gläder sig storligen åt brudgummens röst. Den glädjen är mig nu given i fullt mått.
Joh 3:30  Det är såsom sig bör att han växer till, och att jag förminskas. -
Joh 3:31  Den som kommer ovanifrån, han är över alla; den som är från jorden, han är av jorden, och av jorden talar han. Ja, den som kommer från himmelen, han är över alla,
Joh 3:32  och vad han har sett och hört, det vittnar han om; och likväl tager ingen emot hans vittnesbörd.
Joh 3:33  Men om någon tager emot hans vittnesbörd, så bekräftar han därmed att Gud är sannfärdig.
Joh 3:34  Ty den som Gud har sänt, han talar Guds ord; Gud giver nämligen icke Anden efter mått.
Joh 3:35  Fadern älskar Sonen, och allt har han givit i hans hand.

Vem mer än Jesus kan undgå helt att synda?

 Vissa pastorer i världen, väljer att se sig själva som Kristus "de friska" vid både detta och det andra tillfället med synderskan som tvättar Jesus fötter med sina tårar. Dom ser det därför som sin uppgift som gifta familjefäder, att uppsöka prostituerade och andra främmande kvinnor privat, och även ta hem dem till deras fruar, för en kristen gemenskap, låter fint och Kristus likt ur deras synvinkel, men hur påverkar det äktenskapet, och är detta vad man bör läsa ut av bibelstycket i fråga? Stämmer det överens med skriften i övrigt?

Pro 6:23  Ty budet är en lykta och undervisningen ett ljus, förmanande tillrättavisning är en livets väg.
Pro 6:24  De skall bevara dig för onda kvinnor, för den främmande kvinnans smicker.
Pro 6:25  Ha inte begärelse i ditt hjärta till hennes skönhet och låt dig inte fångas av hennes blickar.
Pro 6:26  Ty för skökan måste du lämna din sista brödbit, och den gifta kvinnan vill fånga din dyrbara själ.


Mar 3:24  Om ett rike är splittrat kan det riket inte bestå,
Mar 3:25  och om en familj är splittrad kan den familjen inte bestå.

Gäller Herrens bud att behandla andra som man själv vill bli behandlad, inte också predikanternas fruar?

Mat 7:12  Därför, allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det skolen I ock göra dem; ty detta är lagen och profeterna.
Mat 7:13  Gån in genom den trånga porten. Ty vid och bred är den väg som leder till fördärvet, och många äro de som gå fram på den;
Mat 7:14  och den port är trång och den väg är smal, som leder till livet, och få äro de som finna den.


 Är det inte vi kristna män och kvinnor som är bibelns synderska? I tårar kommer vi till Jesus, medvetna om vår skuld.  När vi får höra att han i sin godhet har förlåtit oss, och att vår skuld inte längre kommer att tillräknas oss, då ger vi av tacksamhet allt som vi äger och har, för att tjäna honom som gav oss vår frihet.

Att varje människa som är skapad till Guds avbild, har som syfte att vara Gud lika, är en del av historien. Den andra delen är, då vi som kyrka (män och kvinnor) representerar Jesus brud, dvs en omvänd troende kvinna.
 Flera av bibelns kvinnor är exempel på detta som tex Drottningen av Saba i höga visan, som representerar kyrkan och Jesus som där representeras av Kung Salomo.

Mat 10:27  Vad jag säger till er i mörkret skall ni säga i ljuset, och vad ni hör viskas i ert öra skall ni ropa ut på taken. 


Låt oss be att alla syndare och synderskor, som oss själva, får höra Evangelium predikas i alla städer, så att de kan omvända sig till den sanna brudgum, som de tillhör, och som  tillhör dem. Så att alla synder kan bli förlåtna. Mar 2:10  Men det skall ni veta att Människosonen har makt på jorden att förlåta synder."


Son 1:12  Medan konungen håller fest, sprider min nardus sin doft. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.