Translate

fredag 18 juli 2014

Hur rikedom korumperar.

Vår samtid är mycket präglad av materialism, och vi ställs dagligen inför frågeställningar och frestelser angående vad som är det rätta att göra. Prioriterar vi pengar och materiell vinning framför det som är det rätta i Herrens ögon? Söker vi Guds rättfärdighet först och låter resten följa eller tvärt om?


Eze 28:11  Och HERRENS ord kom till mig han sade:
Eze 28:12  Du människobarn, stäm upp en klagosång över konungen i Tyrus och säg till honom: Så säger Herren, HERREN: Du var ypperst bland härliga skapelser, full med vishet och fullkomlig i skönhet.
Eze 28:13  I Eden, Guds lustgård, bodde du, höljd i alla slags ädla stenar: karneol, topas och kalcedon, krysolit, onyx och jaspis, safir, karbunkel och smaragd, jämte guld; du var prydd med smycken och klenoder, beredda den dag då du skapades.
Eze 28:14  Du var en kerub, som skuggade vida, och jag hade satt dig att vara på det heliga gudaberget, du fick där gå omkring bland gnistrande stenar.

Hur framgång korrumperar


Eze 28:15  Lyckosam var du på dina vägar från den dag då du skapades, till dess att orättfärdighet blev funnen hos dig.
Eze 28:16  Men under din myckna köpenskap blev ditt inre fyllt med orätt, och du föll i synd. Då förvisade jag dig från gudaberget och förgjorde dig, du vittskuggande kerub; du fick ej stanna bland de gnistrande stenarna.

Hur skönhet korrumperar


Eze 28:17  Eftersom ditt hjärta högmodades över din skönhet och du förspillde din vishet för ditt pråls skull, därför slog jag dig ned till jorden och gav dig till pris åt konungarna, så att de fingo se sin lust på dig.

 Korruption och ogudaktighet får en ände med förskräckelse


Eze 28:18  Genom dina många missgärningar vid din orättrådiga köpenskap ohelgade du dina helgedomar. Därför lät jag eld gå ut ifrån dig, och av den blev du förtärd. Jag lät dig ligga såsom aska på jorden inför alla som besökte dig.
Eze 28:19  Alla som kände dig bland folken häpnade över ditt öde. Du tog en ände med förskräckelse för evig tid.

Kamelen och synålsögat

Mat 19:16  En man kom fram till Jesus och frågade: "Mästare, vad skall jag göra för gott för att få evigt liv?"
Mat 19:17  Jesus sade till honom: "Varför frågar du mig om det goda? En är den Gode, och vill du gå in i livet, så håll buden."
Mat 19:18  Han frågade honom: "Vilka?" Jesus svarade: "Du skall inte mörda, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt,
Mat 19:19  Hedra din far och mor och Du skall älska din nästa som dig själv."
Mat 19:20  Då sade den unge mannen till Jesus: "Allt detta har jag hållit. Vad är det mer som fattas?"
Mat 19:21  Jesus svarade: "Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig."
Mat 19:22  När den unge mannen hörde detta, gick han bedrövad sin väg, ty han ägde mycket.
Mat 19:23  Jesus sade till sina lärjungar: "Amen säger jag er: det är svårt för en rik att komma in i himmelriket.
Mat 19:24  Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett synålsöga än för en rik att komma in i Guds rike."
Mat 19:25  När lärjungarna hörde det, blev de mycket förskräckta och sade: "Vem kan då bli frälst?"
Mat 19:26  Jesus såg på dem och sade: "För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt."


Herren frestades på samma sätt som vi, men förblev dock. utan skuld. Här frestades han att ge upp tron för rikedomar.


Mat 4:8  Åter tog djävulen honom med sig, upp på ett mycket högt berg, och visade honom alla riken i världen och deras härlighet
Mat 4:9  och sade till honom: "Allt detta vill jag giva dig, om du faller ned och tillbeder mig."
Mat 4:10  Då sade Jesus till honom: "Gå bort, Satan; ty det är skrivet: 'Herren, din Gud, skall du tillbedja, och honom allena skall du tjäna.'" 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.