Translate

fredag 11 juli 2014

Tankar kring profetians gåva

Fadern vill komunisera med oss människor. Han sänder sitt budskap via sina tjänare: Änglar och profeter för att förutsäga händelser, förmana, eller uppbygga. Profeter är vanliga människor som får uppdrag av Gud att tjäna honom med profetians gåva som han ger. Människornas uppgift är då att lyssna till detta budskap, man får dock inte tillbedja eller upphöja profeten som person då denne är sänd för att förhärliga Gud inte sig själv. 


Genom historien har profeter blivit förföljda och hånade av människorna för Guds ords skull. När Fadern skickade sin egen son till jorden, så dödades han av syndare och spikades upp på ett kors, allt enligt Guds försyn. I det blodet kan syndare nu tvätta sig rena, och få försoning med Gud, för ingen annan var värdig att göra ett sådant offer ingen annan var god nog. 

 Därför är Jesus kungarnas kung, prästernas präst profeternas profet!

Act 3:22  Mose har sagt: En profet som är lik mig skall Herren er Gud låta träda fram åt er, ur era bröders krets. Lyssna till honom i allt vad han säger er. 
Act 3:23  Men var och en som inte lyssnar till den profeten skall utrotas ur folket. 
Act 3:24  Alla profeterna, så många som har talat från Samuel och framåt, har också förkunnat dessa dagar. 

 Frälsningen var förutsagd.


1Pe 1:10  Det var denna frälsning som profeterna sökte och forskade efter, de som profeterade om den nåd som ni skulle få.
1Pe 1:11  De undersökte vem eller vilken tid Kristi Ande i dem visade på, när han förutsade Kristi lidanden och den härlighet som skulle följa.
1Pe 1:12  Och det blev uppenbarat för dem att det inte var sig själva utan er de tjänade med sitt budskap. Detta har nu förkunnats för er genom dem som i den helige Ande, sänd från himlen, predikade evangeliet för er. Och detta önskar änglarna att få blicka in i.
1Pe 1:13  Spänn därför bältet om livet och var vakna och sätt ert hopp helt och fullt till den nåd som skall komma er till del, när Jesus Kristus uppenbaras.

Jesajas förutsade Jesus lidande och död:

Isa 53:7  Han blev misshandlad, men han ödmjukade sig och öppnade inte sin mun. Lik ett lamm som förs bort till att slaktas, lik ett får som är tyst inför dem som klipper det, så öppnade han inte sin mun.
Isa 53:8  Genom våld och dom blev han borttagen. Vem i hans släkte besinnar att när han rycktes bort från de levandes land, blev han plågad på grund av mitt folks överträdelse?
Isa 53:9  Bland de ogudaktiga fick han sin grav, men hos en rik var han i sin död, ty han hade ingen orätt gjort, och svek fanns inte i hans mun.

Jesus profeterade bland lärjungarna:


Mat 21:1  När de närmade sig Jerusalem och kom till Betfage vid Oljeberget, sände Jesus i väg två lärjungar
Mat 21:2  och sade till dem: "Gå till byn som ligger framför er. Där skall ni genast finna en åsna som står bunden med ett föl bredvid sig. Lös dem och led dem till mig.
Mat 21:3  Och om någon säger något till er, skall ni svara: Herren behöver dem. Han kommer då omedelbart att skicka i väg dem."


Jesus var mycket upprörd på dem som förföljde och inte lyssnade till Guds utvalda profeter.

Mat 23:29  Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni bygger profeternas gravar och pryder de rättfärdigas minnesstenar 
Mat 23:30  och säger: Om vi hade levt på våra fäders tid, skulle vi inte ha varit med om att utgjuta profeternas blod. 
Mat 23:31  Därmed vittnar ni om er själva, att ni är söner till dem som mördade profeterna. 
Mat 23:32  Fyll då också ni era fäders mått! 
Mat 23:33  Ni ormar, ni huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till Gehenna? 
Mat 23:34  Därför sänder jag till er profeter, visa män och skriftlärda. Somliga av dem skall ni döda och korsfästa, andra skall ni gissla i era synagogor och förfölja från stad till stad. 
Mat 23:35  Så kommer över er allt rättfärdigt blod som är utgjutet på jorden, från den rättfärdige Abels blod till Sakarias, Barakias sons, blod, honom som ni mördade mellan templet och altaret. 
Mat 23:36  Amen säger jag er: Allt detta skall komma över det här släktet. 
Mat 23:37  Jerusalem, Jerusalem, du som mördar profeterna och stenar dem som är sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte.

Stefanus sa detta:

Act 7:52  Vilken av profeterna hava icke edra fäder förföljt? De hava ju dräpt dem som förkunnade att den Rättfärdige skulle komma, han som I själva nu haven förrått och dräpt, 


Med profeterna som föredömen:

Jas 5:10  Mina bröder, tagen profeterna, som talade i Herrens namn, till edert föredöme i att uthärda lidande och visa tålamod.
Jas 5:11  Vi prisa ju dem saliga, som hava varit ståndaktiga. Om Jobs ståndaktighet haven I hört, och I haven sett vilken utgång Herren beredde; ty Herren är nåderik och barmhärtig.

Herren straffar falska profeter som profeterar lögner!

Eze 13:1  Och HERRENS ord kom till mig; han sade:
Eze 13:2  Du människobarn, profetera mot Israels profeterande profeter; säg till dem som profetera efter sina egna hjärtans ingivelser: Hören HERRENS ord.
Eze 13:3  Så säger Herren, HERREN: Ve eder, I dåraktiga profeter, som följen eder egen ande och syner som I icke haven sett! -
Eze 13:4  Lika rävar på öde platser äro dina profeter, Israel.
Eze 13:5  I haven icke trätt fram i gapet eller fört upp någon mur omkring Israels hus, så att det har kunnat bestå i striden på HERRENS dag.
Eze 13:6  Nej, deras syner voro falskhet och deras spådomar lögn, fastän de sade "Så har HERREN sagt." HERREN hade ju icke sänt dem, men de hoppades att deras tal ändå skulle gå i fullbordan.
Eze 13:7  Ja, förvisso var det falska syner som I skådaden och lögnaktiga spådomar som I uttaladen, fastän I saden: "Så har HERREN sagt." Jag hade ju icke talat något sådant.
Eze 13:8  Därför säger Herren, HERREN så: Eftersom edert tal är falskhet och edra syner äro lögn, se, därför skall jag komma över eder, säger Herren, HERREN.
Eze 13:9  Och min hand skall drabba profeterna som skåda falska syner och spå lögnaktiga spådomar. De skola icke få en plats i mitt folks församling och skola icke bliva upptagna i förteckningen på Israels hus, ej heller skola de få komma till Israels land; och I skolen förnimma att jag är Herren, HERREN. 

Profetior, tar sig uttryck på olika sätt i skriften.


Genom andehänryckning:


Act 10:9  Nästa dag, medan de ännu var på väg och närmade sig staden, gick Petrus vid sjätte timmen upp på taket för att be. 
Act 10:10  Han blev då hungrig och ville ha något att äta. Medan man gjorde i ordning maten, kom han i hänryckning. 
Act 10:11  Han såg himlen öppen och något som liknade en stor linneduk komma ner. Den var fäst i sina fyra hörn och sänktes ner till jorden, 
Act 10:12  och i den fanns alla slag av jordens fyrfotadjur och kräldjur och himlens fåglar. 
Act 10:13  Och en röst kom till honom: "Stig upp, Petrus, slakta och ät!" 
Act 10:14  Petrus svarade: "Nej, nej, Herre! Jag har aldrig ätit något oheligt eller orent." 
Act 10:15  Då sade en röst för andra gången till honom: "Vad Gud har förklarat för rent skall inte du anse vara orent." 

Profetisk predikan: 

Jer 3:12  Gå norrut och predika: Vänd om Israel, du avfälliga, säger HERREN, så skall jag inte längre se på er med ovilja. Ty jag är nådig, säger HERREN, och skall inte vara vred för evigt. 
Jer 3:13  Bekänn nu din missgärning, att du har avfallit från HERREN, din Gud, och löpt hit och dit efter främmande gudar under alla gröna träd. Du har inte lyssnat till min röst, säger HERREN. 
Jer 3:14  Vänd om, ni avfälliga barn, säger HERREN, ty jag är er rätte herre och jag skall hämta er, en från varje stad och två från varje släkt, och föra er till Sion. 

Profetisk sång


Psa 22:1  För sångmästaren, efter "Morgonrodnadens hind", en psalm av David. (22:2) Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig? Jag brister ut och klagar, men min frälsning är fjärran.

Psa 22:2  (22:3) Min Gud, jag ropar om dagen, men du svarar inte, och om natten, men jag får ingen ro. 
Psa 22:3  (22:4) Dock är du den Helige, den som tronar på Israels lovsånger. 
Psa 22:4  (22:5) På dig förtröstade våra fäder, de förtröstade och du befriade dem. 
Psa 22:5  (22:6) Till dig ropade de och fick hjälp, på dig förtröstade de och kom ej på skam. 
Psa 22:6  (22:7) Men jag är en mask och inte en människa, hånad av människor, föraktad av folket. 
Psa 22:7  (22:8) Alla som ser mig hånar mig, de spärrar upp munnen, de skakar på huvudet: 
Psa 22:8  (22:9) "Anförtro dig åt HERREN! Han skall befria och rädda honom, han har ju honom kär." 
Psa 22:9  (22:10) Det var du som hämtade mig ut ur moderlivet och lät mig vila trygg vid min moders bröst. 
profetisk sång


Genom profetisk uppenbarelse:


Rev 1:1  Detta är Jesu Kristi uppenbarelse, som Gud gav honom för att visa sina tjänare vad som snart måste ske. Han gjorde det känt genom att sända sin ängel till sin tjänare Johannes,
Rev 1:2  som har vittnat om Guds ord och Jesu Kristi vittnesbörd, allt vad han själv har sett.
Rev 1:3  Salig är den som läser upp och saliga är de som lyssnar till profetians ord och tar vara på det som är skrivet i den. Ty tiden är nära. 


Profetisk bön:


Jon 2:1  (2:2) Och Jona bad till HERREN, sin Gud, i fiskens buk.
Jon 2:2  (2:3) Han sade: "Jag ropade till HERREN i min nöd, och han svarade mig. Från dödsrikets buk ropade jag på hjälp, och du hörde min röst.
Jon 2:3  (2:4) Du kastade mig i djupet, mitt i havet, och strömmar omslöt mig, alla dina brottsjöar och vågor svepte över mig.
Jon 2:4  (2:5) Jag tänkte: Jag har drivits bort från dina ögon. Men jag skall åter få skåda ditt heliga tempel.
Jon 2:5  (2:6) Vatten omslöt mig ända upp till halsen, djupet omgav mig, sjögräs snärjde in mitt huvud.
Jon 2:6  (2:7) Till bergens grund sjönk jag ner, jordens bommar slöts för evigt bakom mig. Men du förde mig levande upp ur graven, HERRE, min Gud.
Jon 2:7  (2:8) Medan min själ tynade bort i mig tänkte jag på HERREN, och min bön kom till dig i ditt heliga tempel.
Jon 2:8  (2:9) De som håller sig till fåfängliga avgudar överger den nåd de fått.
Jon 2:9  (2:10) Med tacksägelse vill jag offra åt dig, vad jag har lovat vill jag infria. Frälsningen är hos HERREN!"
Jon 2:10  (2:11) Och HERREN talade till fisken och den kastade upp Jona på torra land.
 


Profeten kan sändas till en person:


2Sa 7:1  När kungen satt i sitt hus, sedan HERREN hade givit honom ro för alla hans fiender runt omkring, 
2Sa 7:2  sade han till profeten Natan: "Se, jag bor i ett hus av cederträ, medan Guds ark bor i ett tält." 
2Sa 7:3  Natan sade till kungen: "Gå och gör allt som ligger på ditt hjärta, ty HERREN är med dig." 
2Sa 7:4  Men den natten kom HERRENS ord till Natan: 
2Sa 7:5  "Gå och säg till min tjänare David: Så säger HERREN: Skulle du bygga mig ett hus att bo i? 
2Sa 7:6  Jag har inte bott i något hus från den dag då jag förde Israels barn upp ur Egypten, ända till denna dag, utan jag har flyttat omkring i ett tält, i ett tabernakel. 
2Sa 7:7  Har jag någonsin, var jag än flyttade omkring med alla Israels barn, talat och sagt så till någon enda inom Israels stammar, någon som jag förordnat till herde för mitt folk Israel: Varför har ni inte byggt mig ett hus av cederträ? 

 ...eller till ett hedniskt folk:


Jon 1:1  HERRENS ord kom till Jona, Amittajs son. Han sade: 
Jon 1:2  "Stig upp och bege dig till Nineve, den stora staden, och predika mot den, ty deras ondska har kommit upp inför mitt ansikte." 

...eller till hela Guds folk:


Exo 3:7  HERREN sade: "Jag har sett hur mitt folk förtrycks i Egypten, och jag har hört hur de ropar över sina plågare. Jag känner till deras lidande. 
Exo 3:8  Därför har jag stigit ner för att rädda dem undan egyptierna och föra dem från det landet upp till ett gott och rymligt land, ett land som flödar av mjölk och honung, det land där det bor kananeer, hetiter, amoreer, perisseer, hiveer och jebusiter. 
Exo 3:9  Och se, ropet från Israels barn har kommit upp till mig, och jag har också sett hur egyptierna förtrycker dem. 
Exo 3:10  Gå nu! Jag skall sända dig till farao, och du skall föra mitt folk, Israels barn, ut ur Egypten."


...eller till en församling:


Rev 2:1  Skriv till församlingens ängel i Efesus: Så säger han som håller de sju stjärnorna i sin högra hand, han som går omkring bland de sju ljusstakarna av guld:
Rev 2:2  Jag känner dina gärningar, ditt arbete och din uthållighet, och jag vet att du inte kan tåla onda människor. Du har prövat dem som kallar sig apostlar men inte är det, och du har funnit att de är lögnare.
Rev 2:3  Ja, du är uthållig, och du har uthärdat mycket för mitt namns skull och har inte tröttnat.
Rev 2:4  Men det har jag emot dig, att du har övergett din första kärlek.
Rev 2:5  Tänk därför på varifrån du har fallit, och omvänd dig och gör dina första gärningar. Annars, om du inte omvänder dig, skall jag komma över dig och flytta din ljusstake från dess plats.
Rev 2:6  Men det berömmer jag dig för, att du hatar nikolaiternas gärningar, som också jag hatar.
Rev 2:7  Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingarna. Åt den som segrar skall jag ge att äta av livets träd, som står i Guds paradis.


Herren väljer, vem var när och hur.


Gen 18:17  Då sade HERREN: "Kan jag dölja för Abraham vad jag tänker göra?
Gen 18:18  Av Abraham skall det ju bli ett stort och mäktigt folk, och i honom skall alla folk på jorden bli välsignade.
Gen 18:19  Ty jag har utvalt honom för att han skall befalla sina barn och efterkommande att hålla sig till HERRENS väg och handla rättfärdigt och rätt, så att HERREN kan uppfylla sina löften till Abraham." 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.