Translate

tisdag 22 juli 2014

Joh 5:41 Jag tager icke emot pris av människor;

Om inte Jesus tog emot pris av människor, vem ska då göra det?


Joh 5:30  Jag kan icke göra något av mig själv. Såsom jag hör, så dömer jag; och min dom är rättvis, ty jag söker icke min vilja, utan dens vilja, som har sänt mig. 


Inte ens Jesus predikade sin vilja, vem kan då göra det?


Joh 5:31  Om jag själv vittnar om mig, så gäller icke mitt vittnesbörd.
Joh 5:32  Men det är en annan som vittnar om mig, och jag vet att hans vittnesbörd om mig är sant.
Joh 5:33  I haven sänt bud till Johannes, och han har vittnat för sanningen,
Joh 5:34  Dock, det är icke av någon människa som jag tager emot vittnesbörd om mig; men jag säger detta, för att I skolen bliva frälsta.
Joh 5:35  Han var den brinnande, skinande lampan, och för en liten stund villen I fröjdas i dess ljus.


Joh 5:36  Men jag har ett vittnesbörd om mig, som är förmer än Johannes' vittnesbörd: de gärningar som Fadern har givit mig att fullborda, just de gärningar som jag gör, de vittna om mig, att Fadern har sänt mig.


Jesus gärningar vittnade om hans identitet, på samma sätt som våra gärningar vittnar om vilka vi är. Vi kan aldrig bli frälsta av gärningarna men de visar vilka vi är.

Mat 12:33  Om ni förutsätter att trädet är bra, så är frukten bra, eller att trädet är dåligt, så är frukten dålig. Ty av frukten känner man trädet. 



Joh 5:37  Ja, Fadern, som har sänt mig, han har själv vittnat om mig. Hans röst haven I aldrig någonsin hört, ej heller haven I sett hans gestalt,
Joh 5:38  och hans ord haven I icke låtit förbliva i eder. Ty den han har sänt, honom tron I icke.
Joh 5:39  I rannsaken skrifterna, därför att I menen eder i dem hava evigt liv; och det är dessa som vittna om mig.
Joh 5:40  Men I viljen icke komma till mig för att få liv.
Joh 5:41  Jag tager icke emot pris av människor;
Joh 5:42  men jag känner eder och vet att I icke haven Guds kärlek i eder.
Joh 5:43  Jag har kommit i min Faders namn, och I tagen icke emot mig; kommer en annan i sitt eget namn, honom skolen I nog mottaga.


Joh 5:44  Huru skullen I kunna tro, I som tagen emot pris av varandra och icke söken det pris som kommer från honom som allena är Gud? 



Uppfattar detta stycke som en tydlig varning för att ta kyrkans sak i egna händer, utan att söka Guds vilja och godkännande i allt, utan respekt för kulturer, traditioner och popularitet. Att bli prisad av människor är en stor frestelse, då vi alla i grunden vill känna oss uppskattade och populära, detta är dock tvärt emot hur Jesus agerade. Han arbetade i total lojalitet till Fadern, något som vi alla bör be om styrka till att göra, för att inte klassas som hycklare, i Herrens ögon.


Mat 6:1  Akta er för att utföra goda gärningar för att människor skall se er. Då får ni ingen lön hos er Fader i himlen.
Mat 6:2  När du ger en gåva, blås då inte i trumpet för dig, som hycklarna gör i synagogorna och på gatorna för att människor skall berömma dem. Amen säger jag er: De har fått ut sin lön.
Mat 6:3  Nej, när du ger en gåva, låt inte din vänstra hand veta vad den högra gör,
Mat 6:4  så att din gåva ges i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig.
Mat 6:5  När ni ber skall ni inte vara som hycklarna. De älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen för att synas av människor. Amen säger jag er: De har fått ut sin lön.
Mat 6:6  Nej, när du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig.
Mat 6:7  Och när ni ber skall ni inte rabbla långa böner som hedningarna. De menar att de skall bli bönhörda för sina många ords skull.
Mat 6:8  Var inte som de. Er Fader vet vad ni behöver, innan ni ber honom om det. 


Joh 3:34  Den som Gud har sänt talar Guds ord. Gud ger honom sin Ande utan att mäta.
Joh 3:35  Fadern älskar Sonen, och allt har han lagt i hans hand.
Joh 3:36  Den som tror på Sonen har evigt liv. Den som inte lyder Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom." 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.