Translate

torsdag 17 juli 2014

Ska kristna hålla lagen?

Frälsningsplanen var planerad från början:


Människans syndfulla natur kan och vill inte följa lagen/ behaga Gud, är under vredesdomen:


Se exemplet Israel, Guds folk.

Eze 36:18  Då utgöt jag min vrede över dem, för det blods skull som de hade utgjutit över landet, och därför att de hade orenat det med sina eländiga avgudar.
Eze 36:19  Jag förskingrade dem bland folken, och de blevo förströdda i länderna; efter deras väsende och deras gärningar dömde jag dem.
Eze 36:20  Men till vilka folk de än kommo vanärade de mitt heliga namn, i det att man sade om dem: "Detta är HERRENS folk, och de hava likväl måst draga ut ur sitt land.

...men Guds plan var alltid att skona och benåda oss syndare, inte pga vår rättfärdighet, utan hans.


Eze 36:21  Då ville jag skona mitt heliga namn, som Israels barn vanärade bland de folk till vilka de kommo.
Eze 36:22  Säg därför till Israels barn: Så säger Herren, HERREN: Icke för eder skull gör jag detta, I Israels barn, utan för mitt heliga namns skull, som I haven vanärat bland de folk till vilka I haven kommit.
Eze 36:23  Jag vill nu helga mitt stora namn, som har blivit vanärat bland folken, i det att I haven vanärat det bland dem; och folken skola förnimma att jag är HERREN, säger Herren, HERREN, när jag bevisar mig helig på eder inför deras ögon.

Löftet om Guds rike:

Eze 36:24  Ty jag skall hämta eder ifrån folken och församla eder ifrån alla länder och föra eder till edert land.

Frälsningen av nåd allena, en gåva från Gud,  som följs av helgelse.

Eze 36:25  Och jag skall stänka rent vatten på eder, så att I bliven rena; jag skall rena eder från all eder orenhet och från alla edra eländiga avgudar.
Eze 36:26  Och jag skall giva eder ett nytt hjärta och låta en ny ande komma i edert bröst; jag skall taga bort stenhjärtat ur eder kropp och giva eder ett hjärta av kött.

Gud förändrar den troendes hjärta så att man kommer att följa hans bud i sanning,vilket behagar Gud, inte genom bokstaven men genom anden.


Eze 36:27  Jag skall låta min Ande komma i edert bröst och så göra, att I vandren efter mina stadgar och hållen mina rätter och gören efter dem.
Eze 36:28  Så skolen I få bo i det land som jag gav åt edra fäder, och I skolen vara mitt folk, och jag skall vara eder Gud.


Att följa lagen är att älska Gud och sina medmänniskor, detta gör den som har fått Helig Ande, alltså inte av egen kraft men av Guds kraft, Helig Ande får den som tror.


Luk 16:16  Lagen och profeterna hava haft sin tid intill Johannes. Sedan dess förkunnas evangelium om Guds rike, och var man vill storma ditin.
Luk 16:17  Men snarare kunna himmel och jord förgås, än en enda prick av lagen kan falla bort. 


Den som älskar Gud och människor håller lagen

Mar 12:28  Då trädde en av de skriftlärde fram, en som hade hört deras ordskifte och förstått att han hade svarat dem väl. Denne frågade honom: "Vilket är det förnämsta av alla buden?" 
Mar 12:29  Jesus svarade: "Det förnämsta är detta: 'Hör, Israel! Herren, vår Gud, Herren är en. 
Mar 12:30  Och du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av allt ditt förstånd och av all din kraft.' 
Mar 12:31  Därnäst kommer detta: 'Du skall älska din nästa såsom dig själv.' Intet annat bud är större än dessa." 
Mar 12:32  Då svarade den skriftlärde honom: "Mästare, du har i sanning rätt i vad du säger, att han är en, och att ingen annan är än han. 
Mar 12:33  Och att älska honom av allt sitt hjärta och av allt sitt förstånd och av all sin kraft och att älska sin nästa såsom sig själv, det är 'förmer än alla brännoffer och slaktoffer'." 
Mar 12:34  Då nu Jesus märkte att han hade svarat förståndigt, sade han till honom: "Du är icke långt ifrån Guds rike." Sedan dristade sig ingen att vidare ställa någon fråga på honom. 



Joh 3:14  Och såsom Moses upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bliva upphöjd, 

Joh 3:15  så att var och en som tror skall i honom hava evigt liv.
Joh 3:16  Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv.
Joh 3:17  Ty icke sände Gud sin Son i världen för att döma världen, utan för att världen skulle bliva frälst genom honom.
Joh 3:18  Den som tror på honom, han bliver icke dömd, men den som icke tror, han är redan dömd, eftersom han icke tror på Guds enfödde Sons namn.
Joh 3:19  Och detta är domen, att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar voro onda,
Joh 3:20  Ty var och en som gör vad ont är, han hatar ljuset och kommer icke till ljuset, på det att hans gärningar icke skola bliva blottade.
Joh 3:21  Men den som gör sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bliva uppenbart att hans gärningar äro gjorda i Gud."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.