Translate

söndag 13 juli 2014

Jas 1:13 Ingen som frestas skall säga: "Det är Gud som frestar mig."

Herren är trogen och sann, detsamma är hans avbild, den som följer och liknar honom. Mitt i sommarens skönhet, döljer sig de uslaste frestelserna, akta dig så att du inte faller i den ondes grepp, och faller i synd.


Jas 1:12  Salig är den som håller ut i prövningen, ty när han har bestått sitt prov skall han få livets krona, som Gud har lovat dem som älskar honom.
Jas 1:13  Ingen som frestas skall säga: "Det är Gud som frestar mig." Ty Gud frestas inte av det onda och frestar inte heller någon.
Jas 1:14  Var och en som frestas, dras och lockas av sitt eget begär.
Jas 1:15  När så begäret har blivit havande föder det synd, och när synden är fullmogen föder den död.
Jas 1:16  Bedra inte er själva, mina älskade bröder.
Jas 1:17  Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan och kommer ner från ljusens Fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker.
Jas 1:18  I kraft av sin vilja födde han oss på nytt genom sanningens ord, för att vi skulle vara en förstlingsfrukt bland dem som han har skapat.

Troende kvinnor och män är inte trolösa eftersom de tror!

Pro 5:3  Av honung dryper en trolös kvinnas läppar, halare än olja är hennes mun.
Pro 5:4  Men till sist blir hon bitter som malört, skarp som ett tveeggat svärd.
Pro 5:5  Hennes fötter styr ner mot döden, till dödsriket drar hennes steg.
Pro 5:6  På livets väg tänker hon inte, hennes stigar leder vilse utan att hon märker det.
Pro 5:7  Lyssna nu på mig, ni barn, vik ej bort från min muns tal.
Pro 5:8  Låt din väg vara fjärran ifrån henne, kom inte nära dörren till hennes hus.
Pro 5:9  Ge inte din kraft åt andra, dina år åt en grym herre,
Pro 5:10  om inte främlingar skall mätta sig av din rikedom och ditt arbetes frukt hamna i en annans hus,
Pro 5:11  så att du själv till slut måste sucka, när din kropp och ditt hull tynar bort,
Pro 5:12  och säga: "Hur kunde jag hata förmaning, hur kunde mitt hjärta förakta tillrättavisning!
Pro 5:13  Varför lyssnade jag inte till mina lärares röst, varför vände jag inte mitt öra till dem som undervisade mig?
Pro 5:14  Hur nära var jag inte att drabbas av allt ont mitt i den församlade menigheten."
Pro 5:15  Drick vatten ur din egen brunn, det vatten som rinner ur din egen källa.
Pro 5:16  Skall dina källor strömma ut på gatan, dina vattenbäckar på torgen?
Pro 5:17  Nej, det är dig de tillhör och ingen främmande jämte dig.
Pro 5:18  Må din brunn vara välsignad, och gläd dig över din ungdoms hustru,
Pro 5:19  den älskliga hinden, den behagfulla gasellen. Må hennes barm alltid förnöja dig, hennes kärlek ständigt berusa dig.
Pro 5:20  Min son, varför skall du berusas av en främmande kvinna och sluta en annans hustru i din famn?

Onda lustar skapar stridigheter ibland oss.

Jas 4:1  Varav uppkomma strider, och varav tvister bland eder? Månne icke av de lustar som föra krig i eder lemmar? 
Jas 4:2  I ären fulla av begärelser, men haven dock intet; I dräpen och hysen avund, men kunnen dock intet vinna; och så tvisten och striden I. I haven intet, därför att I icke bedjen. 
Jas 4:3  Dock, I bedjen, men I fån intet, ty I bedjen illa, nämligen för att kunna i edra lustar förslösa vad I fån. 
Jas 4:4  I trolösa avfällingar, veten I då icke att världens vänskap är Guds ovänskap? Den som vill vara världens vän, han bliver alltså Guds ovän. 
Jas 4:5  Eller menen I att detta är ett tomt ord i skriften: "Med svartsjuk kärlek trängtar den Ande som han har låtit taga sin boning i oss"? 
Jas 4:6  Men så mycket större är den nåd han giver; därför heter det: "Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka giver han nåd." 

Jas 4:7  Så varen nu Gud underdåniga, men stån emot djävulen, så skall han fly bort ifrån eder.
Jas 4:8  Nalkens Gud, så skall han nalkas eder. Renen edra händer, I syndare, och gören edra hjärtan rena, I människor med delad håg. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.