Translate

onsdag 26 februari 2014

Bibeln har världens bästa äktenskapsrådgivning.

Så många onödiga slitningar så många lidande relationer, för att man vägrar se apostlarnas brev till församlingarna som något annat än historia.
Därför praktiseras sällan, de angivna ramarna inom vilka församlingsmöten bör hållas, enligt ordet.
I dessa brev, får vi bland annat reda på församlingsmedlemmarnas rättigheter och skyldigheter både inom och utanför äktenskapet.
Att vifta bort denna viktiga information, kan resultera i mycket svåra sociala situationer då människor lever intimt tillsammans med en grupp som består av både vete och tistlar. Gud är kärlek, han vill vårt eviga bästa, och han lämnar oss aldrig utan vägledning inom något ämne, särskilt inte när gäller  hans eget hus.

1Co 7:1  I fråga om det ni skrev svarar jag:

 Det är visserligen bäst för en man att inte röra en kvinna. 
1Co 7:2  Men för att undvika otuktssynder skall varje man ha sin hustru och varje hustru sin man.
1Co 7:3  Mannen skall ge sin hustru vad han är skyldig henne och på samma sätt hustrun sin man.
1Co 7:4  Hustrun bestämmer inte över sin kropp, det gör mannen. På samma sätt bestämmer inte mannen över sin kropp, det gör hustrun.

1Co 7:5  Håll er inte borta från varandra utom möjligen för en tid med bådas samtycke, så att ni kan ägna er åt bönen. Och kom sedan tillsammans igen, så att Satan inte frestar er, eftersom ni inte kan leva avhållsamt. 


1Co 7:6  Men detta ger jag som ett råd, inte som en befallning.
1Co 7:7  Helst skulle jag vilja att alla människor vore som jag. Men var och en har sin gåva från Gud, den ene av ett slag, den andre av ett annat.
1Co 7:8  Till de ogifta och änkorna säger jag att det är bäst för dem om de förblir som jag.
1Co 7:9  Men om de inte kan leva avhållsamt skall de gifta sig, eftersom det är bättre att gifta sig än att vara upptänd av begär.
1Co 7:10  De gifta ger jag en befallning som inte är min utan Herrens: En hustru får inte skilja sig från sin man -
1Co 7:11  skiljer hon sig skall hon förbli ogift eller försona sig med sin man - och en man får inte överge sin hustru.
1Co 7:12  Till de andra säger jag, inte Herren: om en broder har en hustru som inte är troende och hon är villig att leva med honom, får han inte överge henne.
1Co 7:13  Och om en hustru har en man som inte är troende och han är villig att leva med henne, får hon inte överge honom.
1Co 7:14  Ty mannen som inte tror är helgad genom sin hustru, och hustrun som inte tror är helgad genom sin troende man. Annars vore era barn orena, men nu är de heliga.
1Co 7:15  Men om den otroende vill skiljas, så låt honom göra det. I sådana fall är brodern eller systern inte bunden som en slav. Gud har kallat er att leva fredligt tillsammans.
1Co 7:16  Vet du då, hustru, om du kommer att frälsa din man, och vet du, man, om du kommer att frälsa din hustru?
1Co 7:17  Bara det vet vi, att var och en skall leva i den ställning som Herren har tilldelat honom, då Gud kallade honom. Detta föreskriver jag i alla församlingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.