Translate

tisdag 18 februari 2014

Ty platsen där du står är helig mark."

Exo 3:1  Och Mose vaktade fåren åt sin svärfader Jetro, prästen i Midjan. Och han drev en gång fåren bortom öknen och kom så till Guds berg Horeb.
Exo 3:2  Där uppenbarade sig HERRENS ängel för honom i en eldslåga som slog upp ur en buske. Han såg att busken brann av elden, och att busken dock icke blev förtärd.
Exo 3:3  Då tänkte Mose: "Jag vill gå ditbort och betrakta den underbara synen och se varför busken icke brinner upp."
Exo 3:4  När då HERREN såg att han gick åstad för att se, ropade Gud till honom ur busken och sade: "Mose! Mose!" Han svarade: "Här är jag."
Exo 3:5  Då sade han: "Träd icke hit; drag dina skor av dina fötter, ty platsen där du står är helig mark."
Exo 3:6  Och han sade ytterligare: "Jag är din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud." Då skylde Mose sitt ansikte, ty han fruktade för att se på Gud.

Vad är helighet?

Vi som har växt upp i en sekulär eller halvsekulär miljö har svårt att förstå helighet. Guds närvaro kräver vördnad och respekt, därför kan vi inte samlas under samma former som vilken förening som helst, när vi ska tillbe den levande Guden.

 Han är Herre i sitt eget hus och bestämmer själv hur ordningen ska vara där. Om vi respekterar våra medmänniskors hem som deras privata egendom, varför respekterar vi inte Guds hus? Främlingar kommer in och möblerar om, plockar bort och sätter upp nytt, medans hans barn flyr huset.  

Templet kallades för helgedomen, för att Guds närvaro är helig.


Joh 2:14  Och när han fick i helgedomen se huru där sutto män som sålde fäkreatur och får och duvor, och huru växlare sutto där. 
Joh 2:15  Då gjorde han sig ett gissel av tåg och drev dem alla ut ur helgedomen, med får och fäkreatur, och slog ut växlarnas penningar och stötte omkull deras bord. 
Joh 2:16  Och till duvomånglarna sade han: "Tagen bort detta härifrån; gören icke min Faders hus till ett marknadshus." 
Joh 2:17  Hans lärjungar kommo då ihåg att det var skrivet: "Nitälskan för ditt hus skall förtära mig.


Jer 7:11  Menar ni att detta hus som är uppkallat efter mitt namn är ett rövarnäste? Se, jag har själv sett det, säger HERREN.
Jer 7:12  Gå bort till den plats i Silo där jag först lät mitt namn bo, och se hur jag har gjort med den på grund av mitt folk Israels ondska.
Jer 7:13  Och eftersom ni har gjort alla dessa gärningar, säger HERREN, och inte har lyssnat fastän jag gång på gång har talat till er, och inte har svarat fastän jag har kallat på er,


Är denna helighet något som gäller Guds församling idag eller gällde det bara i gamla testamentet?



 1Pe 1:15  Nej, liksom han som har kallat er är helig, skall ni föra ett alltigenom helgat liv.


 1Pe 1:16  Det står skrivet: Ni skall vara heliga, ty jag är helig. 


 Jesus, är den gode herden och hans får, lyssnar inte till rövare, som bryter sig in.


Joh 10:1  "Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som icke går in i fårahuset genom dörren, utan stiger in någon annan väg, han är en tjuv och en rövare.
Joh 10:2  Men den som går in genom dörren, han är fårens herde.
Joh 10:3  För honom öppnar dörrvaktaren, och fåren lyssna till hans röst, och han kallar sina får vid namn och för dem ut.
Joh 10:4  Och när han har släppt ut alla sina får, går han framför dem, och fåren följa honom, ty de känna hans röst.
Joh 10:5  Men en främmande följa de alls icke, utan fly bort ifrån honom, ty de känna icke de främmandes röst."

Paulus hälsar till de heliga.

Rom 1:1  Paulus, Jesu Kristi tjänare, kallad till apostel, avskild till att förkunna Guds evangelium,
Rom 1:2  vilket Gud redan förut genom sina profeter hade i heliga skrifter utlovat,
Rom 1:3  evangelium om hans Son, vilken såsom människa i köttet är född av Davids säd
Rom 1:4  och såsom helig andevarelse är med kraft bevisad vara Guds Son, allt ifrån uppståndelsen från de döda, ja, evangelium om Jesus Kristus, vår Herre,
Rom 1:5  genom vilken vi hava fått nåd och apostlaämbete för att, hans namn till ära, upprätta trons lydnad bland alla hednafolk,
Rom 1:6  bland vilka jämväl I ären, I som ären kallade och Jesu Kristi egna -
Rom 1:7  jag, Paulus, hälsar alla Guds älskade som bo i Rom, dem som äro kallade och heliga. Nåd vare med eder och frid ifrån Gud, vår Fader, och Herren Jesus Kristus. 

Guds barn

1Jn 3:1  Se vilken kärlek Fadern har bevisat oss därmed att vi få kallas Guds barn, vilket vi ock äro. Därför känner världen oss icke, eftersom den icke har lärt känna honom.
1Jn 3:2  Mina älskade, vi äro nu Guds barn, och vad vi skola bliva, det är ännu icke uppenbart. Men det veta vi, att när han en gång uppenbaras, skola vi bliva honom lika; ty då skola vi få se honom sådan han är.
1Jn 3:3  Och var och en som har detta hopp till honom, han renar sig, likasom Han är ren.
1Jn 3:4  Var och en som gör synd, han överträder ock lagen, ty synd är överträdelse av lagen.
1Jn 3:5  Och i veten att Han uppenbarades, för att han skulle borttaga synderna; och synd finnes icke i honom.
1Jn 3:6  Var och en som förbliver i honom, han syndar icke; var och en som syndar, han har icke sett honom och icke lärt känna honom.

1Jn 3:7  Kära barn, låten ingen förvilla eder. Den som gör vad rättfärdigt är, han är rättfärdig, likasom Han är rättfärdig. 


Att tillåta världslighet i Herrens församling är inte ett bevis på fördrag, det är ett bevis på brist på kärlek till Guds hus och hans folk. Det är också ett bevis på kärlek till det världsliga, då ljus och mörker inte kan sam-existera. Kärleken är starkare än ondskan och ondskan ska drivas ut genom kärlek och hur ska någon veta vad som är kärlek om ingen undervisar därom?Hur ska någon komma till tro,om Guds ocensurerade ord inte predikas?
 Kräver detta felfri perfektion av den kristne? Nej eftersom vi inte kan bli felfria i den här kroppen,vi har ju rätt till syndernas förlåtelse, det var därför Jesus dog för våra synder, det är ju därför vi har rätt att närma oss Gud överhuvud taget. Vi har däremot inte rätt att bortse från Guds vilja i ren trots och ändra hans ord för att vi inte behagar följa det som står,och sedan undervisa andra i att det inte gäller längre, det är en skillnad på att misslyckas, be om förlåtelse och börja om på nytt, mot att förneka Guds helighet. 

Älska Gud i hans helighet. Älska inte världen.


1Jn 2:12  Jag skriver till eder, kära barn, ty synderna äro eder förlåtna för hans namns skull.
1Jn 2:13  Jag skriver till eder, I fäder, ty I haven lärt känna honom som är från begynnelsen. Jag skriver till eder, I ynglingar, ty I haven övervunnit den onde.
1Jn 2:14  Jag har skrivit till eder, mina barn, ty I haven lärt känna Fadern. Jag har skrivit till eder, I fäder, ty I haven lärt känna honom som är från begynnelsen. Jag har skrivit till eder, I ynglingar, ty I ären starka, och Guds ord förbliver i eder, och I haven övervunnit den onde.
1Jn 2:15  Älsken icke världen, ej heller vad som är i världen. Om någon älskar världen, så är Faderns kärlek icke i honom.
1Jn 2:16  Ty allt som är i världen, köttets begärelse och ögonens begärelse och högfärd över detta livets goda, det är icke av Fadern, utan av världen.



Därför är det viktigt för oss som inte blivit undervisade om helighet att rannsaka oss själva i våra relationer till andra så att vi inte blandar ihop kärlek som innebär helighet, med världslighet,
och ögonens begärelse, som är synd.


1Jn 2:17  Och världen förgår och dess begärelse, men den som gör Guds vilja, han förbliver evinnerligen. 


Lev 22:32  Ni skall inte ohelga mitt heliga namn, ty jag vill hållas helig bland Israels barn. Jag är HERREN, som helgar er Lev 22:33  och som har fört er ut ur Egyptens land, för att jag skall vara er Gud. Jag är HERREN. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.