Translate

fredag 21 februari 2014

Mic 1:5 Allt detta sker för att Jakob har avfallit, för att Israels hus har syndat.

Skulle vi bli så högmodiga av våra välsignelser, att vi övergav vår Gud och gick till avgudar?


Jer 2:5  Så säger HERREN: Vad har era fäder funnit hos mig som är orätt, eftersom de gick bort ifrån mig och följde värdelösa avgudar och själva blev värdelösa?


Mic 1:2  Hör alla folk, lyssna du jord och allt som är därpå. Herren, HERREN skall vara ett vittne mot er, Herren från sitt heliga tempel.
Mic 1:3  Ty se, HERREN träder ut ur sin boning, han far ner och går fram över jordens höjder.
Mic 1:4  Bergen smälter under honom och dalarna bryter fram som vaxet för elden, som vattnet när det störtar utför branten.
Mic 1:5  Allt detta sker för att Jakob har avfallit, för att Israels hus har syndat. Vem är skyldig till Jakobs avfall? Är det inte Samaria? Och vem till Juda offerhöjder? Är det inte Jerusalem?
Mic 1:6  Därför skall jag göra Samaria till en stenhög på marken, till en plats för vinodling. Jag skall vräka hennes stenar ner i dalen, och blotta hennes grundvalar.


Skulle detta kunna hända oss?


 Skulle vi vara otrogna mot den som älskar oss?


Främmande religioner väller in, och förför tidigare kristna samhällen till avgudadyrkan och det tränger ibland ända in i kyrkorummen, som det gjorde i gamla tider, då Guds folk övergav Herrens väg. 

Mat 18:7  Ve över världen som förför. Förförelser måste komma, men ve den människa genom vilken förförelsen kommer.
Mat 18:8  Om din hand eller din fot förleder dig till synd, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att gå in i livet stympad eller halt än att ha båda händerna och båda fötterna i behåll och kastas i den eviga elden.
Mat 18:9  Och om ditt öga förleder dig till synd, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att gå in i livet med ett öga än att ha båda ögonen i behåll och kastas i det brinnande Gehenna.


Jer 2:7  Jag förde er in i det bördiga landet och ni fick äta dess frukt och dess goda. Men när ni hade kommit dit orenade ni mitt land och gjorde min arvedel avskyvärd.



Jer 7:3  Så säger HERREN Sebaot, Israels Gud: Ändra ert liv och era gärningar, så skall jag låta er bo kvar på denna plats.
Jer 7:4  Lita inte på lögnaktigt tal som säger: "Här är HERRENS tempel, HERRENS tempel, HERRENS tempel."
Jer 7:5  Nej, ändra ert liv och era gärningar, gör rätt mot varandra,
Jer 7:6  sluta att förtrycka främlingen, den faderlöse och änkan. Utgjut inte oskyldigt blod på denna plats och följ inte efter andra gudar, er själva till olycka.
Jer 7:7  Då vill jag för alltid låta er bo på denna plats, i det land som jag har givit åt era fäder.
Jer 7:8  Men se, ni litar på lögnaktigt tal som inte kan hjälpa.
Jer 7:9  Hur är det? Ni stjäl, mördar och begår äktenskapsbrott. Ni svär falskt och tänder rökelse åt Baal och följer andra gudar, som ni inte känner.
Jer 7:10  Sedan kommer ni hit och träder fram inför mitt ansikte i detta hus som är uppkallat efter mitt namn och säger: "Vi är räddade" - för att sedan fortsätta med alla dessa avskyvärda ting.


Avgudadyrkan och otrohet har samma innebörd,(otukt). Det vi gör mot människorna gör vi också mot Gud.


Enligt den nuvarande rådande samhällsnormen, är Bibelns definition av sköka, något som anses som helt normalt, då otukt är varje kvinna och mans rättighet. Otrohet är vardagsmat och visas ständigt i media som något positivt, om det bara känns rätt. Självständighet och självförtroende, värderas högre än trofasthet. 


Folkets Avfällighet, liknas vid en otrogen kvinna:


Mic 1:7  Alla hennes utskurna avgudabilder skall krossas, alla hennes skökogåvor skall brännas upp i eld, alla hennes avgudar skall jag förstöra. Ty genom skökolön har hon skaffat dem, och skökolön skall de bli igen.
Mic 1:8  Över detta vill jag klaga och jämra mig, jag vill gå utblottad och naken. Jag vill yla som en schakal och klaga som en struts.

Folkets Avfällighet, liknas vid otrogna män:


Jer 5:8  De liknar välfödda, ystra hingstar, de gnäggar var och en efter sin nästas hustru.
Jer 5:9  Skulle jag inte straffa dem för sådant? säger HERREN. Skulle jag inte hämnas på ett folk som detta?

Hela familjers avfällighet:


Jer 7:17  Ser du inte vad de gör i Juda städer och på Jerusalems gator?
Jer 7:18  Barnen samlar ihop ved, fäderna gör upp eld och kvinnorna knådar deg för att baka offerkakor åt himlens drottning. För att kränka mig utgjuter de drickoffer åt andra gudar.
Jer 7:19  Men är det mig de kränker med detta? säger HERREN. Är det inte snarare sig själva, så att de kommer på skam?


 Hur kan vi, som växt upp i detta mörker, förstå Herrens upprördhet och sorg inför det här beteendet, om vi inte vänder om från världens otrogna leverne, och börjar följa Herrens väg? Tyvärr flyttar många kristna samfund sina gränser för vad som är tillåtet, i takt med världen, och gör detta till sin kultur, tills även  kristna accepterar det som Herren avskyr:otukt och avgudadyrkan.


Mic 1:9  Ty hennes sår kan inte läkas, det har kommit ända till Juda, det har nått ända till mitt folks port, ända till Jerusalem.
Mic 1:10  Förkunna det inte i Gat, gråt inte så bittert! I Bet-Leafra vältrar jag mig i stoftet.


Jer 23:14  Och hos Jerusalems profeter har jag sett förskräckliga ting. De begår äktenskapsbrott och ljuger, de uppmuntrar dem som gör ont så att ingen skall vända om från sin ondska. De är alla för mig som Sodom och stadens invånare som Gomorras.


Gäller varningarna om dom, bara i Gamla testamentet?



Jud 1:4  Ty hos er har det nästlat sig in vissa personer. Om dem är det redan för länge sedan skrivet att de skulle drabbas av domen. Gudlösa som de är förvanskar de vår Guds nåd till försvar för ett liv i utsvävningar och förnekar vår ende Härskare och Herre, Jesus Kristus.
Jud 1:5  Även om ni redan vet allt vill jag påminna er om hur Herren räddade sitt folk ur Egypten och sedan dödade dem som inte trodde.
Jud 1:6  Tänk också på de änglar som inte bevarade sin höga ställning utan övergav sin rätta hemvist. Dem håller han i förvar i mörker med eviga bojor till den stora dagens dom.
Jud 1:7  Så är det med Sodom och Gomorra och städerna däromkring. På samma sätt bedrev de otukt och följde onaturliga begär. De står som ett varnande exempel och får sitt straff i evig eld.
Jud 1:8  Ändå skändar också dessa drömmare på samma sätt sin kropp. Herren föraktar de, och höga makter smädar de.
Jud 1:9  Men när ärkeängeln Mikael tvistade med djävulen om Moses kropp, vågade han inte uttala någon smädande dom över honom utan sade: "Må Herren straffa dig." 


I Bibeln förknippas nakenhet med skam...inte med ära och skönhet som i dagens kultur.



Mic 1:11  Drag ut i nakenhet och skam, ni som bor i Safir! De som bor i Saanan vågar sig inte ut. Klagoljuden i Bet-Haesel gör att ni inte kan stanna där.

Isa 3:17  Därför skall Herren låta Sions döttrar gå med kal hjässa, ja, HERREN skall blotta deras nakenhet.

Människan har skylt sig med kläder sedan syndafallet:


Gen 3:7  Då öppnades ögonen på dem båda, och de märkte att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv och gjorde höftskynken åt sig.


De troende kvinnorna klädde på, inte av, som ett tecken på trohet. 1Pet3:3


Bara otuktiga kvinnor profileras som lättklädda:

Pro 7:10  Då kom en kvinna honom till mötes, klädd som en sköka och med dolda avsikter.


Herrens folk: Sions döttrar


Isa 3:16  Och HERREN sade: Sions döttrar är så högmodiga, de går med rak hals och spelar med ögonen, trippar och pinglar med sina fotringar.
Isa 3:17  Därför skall Herren låta Sions döttrar gå med kal hjässa, ja, HERREN skall blotta deras nakenhet.
Isa 3:18  På den dagen skall Herren ta bort all deras prydnad: fotringar, pannband och halssmycken, 
Isa 3:19  örhängen, armband och slöjor,
Isa 3:20  huvudprydnader, fotkedjor, gördlar, parfymflaskor och amuletter,
Isa 3:21  fingerringar och näsringar,
Isa 3:22  högtidsdräkter, kåpor, mantlar och kjortelväskor,
Isa 3:23  speglar, fina linneskjortor, huvudbindlar och flor.

(I nya testamentet gäller en blygsam  klädsel, utan smycken, guld, pärlor eller flätfrisyrer)


Jer 3:6  I kung Josias tid sade HERREN till mig: Har du sett vad det avfälliga Israel har gjort? Hon har gått upp på alla höga berg och bort under alla gröna träd och bedrivit otukt.
Jer 3:7  Jag tänkte att hon skulle vända tillbaka till mig sedan hon hade gjort allt detta. Men hon vände inte tillbaka. Hennes otrogna syster Juda såg det.
Jer 3:8  Och jag såg att fastän jag hade skilt mig från det avfälliga Israel och givit henne skilsmässobrev för hennes äktenskapsbrotts skull, så skrämdes ändå inte hennes otrogna syster Juda av det, utan gick på samma sätt bort och bedrev otukt.


(Mat 5:32  Jag säger er: Var och en som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt, han blir orsak till att äktenskapsbrott begås med henne, och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott.)


I sorg  rakade man av håret.

Mic 1:16  Raka dig skallig och skär av ditt hår för barnen som var din glädje. Gör ditt huvud kalt som gamens, ty de skall föras bort från dig.


Isa 3:17  Därför skall Herren låta Sions döttrar gå med kal hjässa,


Jer 7:29  Klipp av ditt hår och kasta bort det och stäm upp en klagosång på höjderna. Ty HERREN har förkastat och övergivit detta släkte som väckt hans vrede.


De kristna kvinnorna i nya testamentet täcker håret vid bön:


(1Co 11:5  Men om en kvinna ber eller profeterar utan något på huvudet, så vanärar hon sitt huvud. Det är som att ha håret avrakat.
1Co 11:6  Ty om en kvinna inte har något på huvudet, bör hon också låta klippa av sitt hår. Men är det en skam för en kvinna att låta klippa håret eller raka av det, så bör hon ha något på huvudet.)


Herren tillät inte avgudadyrkan i gamla testamentet och han tillåter det inte nu.


Deu 18:9  När du kommer in i det land som HERREN, din Gud, ger dig, skall du inte lära dig att handla enligt dessa folks vedervärdiga seder.
Deu 18:10  Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri,
Deu 18:11  ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda.
Deu 18:12  Ty avskyvärd för HERREN är var och en som gör sådant, och för sådana vedervärdigheters skull fördriver HERREN, din Gud, dem för dig.


 Kan vi lära oss från Herrens folks misstag från förr?


Isa 3:10  Om den rättfärdige mån I tänka att det skall gå honom väl, ty sådana skola äta sina gärningars frukt. 
Isa 3:11  Men ve över den ogudaktige! Honom skall det gå illa, ty efter hans gärningar skall hans vedergällning bliva. 
Isa 3:12  Mitt folks behärskare är ett barn, och kvinnor råda över det. Mitt folk, dina ledare föra dig vilse och fördärva den väg, som du skulle gå. 

Att vända om från otroheten!


Jer 3:20  Men som när en hustru är otrogen mot sin man, så har ni, Israels hus, varit otrogna mot mig, säger HERREN.
Jer 3:21  Därför hörs rop på de kala höjderna, gråt och böner från Israels barn, ty de har gått på villovägar och glömt HERREN, sin Gud.
Jer 3:22  Vänd om, ni avfälliga barn! Jag skall bota er från er otrohet. Se, vi kommer till dig, ty du är HERREN, vår Gud.
Jer 3:23  Sannerligen, förgäves var vårt hopp till höjderna, vårt larm på bergen. Sannerligen, hos HERREN, vår Gud, finns frälsning för Israel.
Jer 3:24  Men allt ifrån vår ungdom har skammens gud ätit upp frukten av våra fäders arbete, deras får och nötboskap, deras söner och döttrar.
Jer 3:25  Låt oss nu ligga här i vår skam, och låt vanära täcka oss. För vi har syndat mot HERREN, vår Gud, vi och våra fäder, från vår ungdom ända till denna dag. Vi har inte lyssnat till HERRENS, vår Guds, röst.


Tillbaka till Herren


Jer 9:23  Så säger HERREN: Den vise skall inte berömma sig av sin vishet, den starke inte av sin styrka och den rike inte av sin rikedom. 


Jer 9:24  Den som vill berömma sig, han skall berömma sig av att han har insikt och känner mig: Att jag är HERREN, som verkar med nåd, rätt och rättfärdighet på jorden. Ty däri har jag min glädje, säger HERREN. 

Jer 16:20  Kan väl en människa göra sig gudar? Nej, de gudarna är inga gudar." 
Jer 16:21  Därför vill jag nu låta dem veta det, denna gång skall jag låta dem känna min hand och min makt. De skall inse att mitt namn är HERREN. 


Jesus: Det sanna ljuset

Joh 1:9  Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma till världen.
Joh 1:10  Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, och världen kände honom inte.
Joh 1:11  Han kom till sitt eget, och hans egna tog inte emot honom.
Joh 1:12  Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn.
Joh 1:13  De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud.
Joh 1:14  Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.