Translate

fredag 14 februari 2014

Originalkyrkan=sökarvänlig och kärleksfull.

1Co 13:4  Kärleken är tålig och mild. Kärleken avundas icke, kärleken förhäver sig icke, den uppblåses icke.


Originalkyrkan var i sanning sökarvänlig, dock inte genom att prioritera bort bibelordet, men genom att inte väcka anstöt. Att tänka på att ens uppträdande inte skulle vara en stötesten för någon annan. Att inte komma till Gudstjänst med en uppblåst eller skrytsam attityd, att alltid tänka på andras bästa, att de kristna inte klädde upp sig med dyra kläder och smycken, samlade rikedomar eller frestade andra till någon av synderna som de materialistiska och världsliga hedningarna gjorde, allt för att inte vara till förtret eller väcka anstöt/begär hos sin nästa.(uppoffrande kärlek).

Joh 15:13  Ingen har större kärlek, än att han giver sitt liv för sina vänner. 


Här är några exempel, på hur skriften ber oss ta hänsyn till andras väl, för deras skull. Ingen av dessa beteenden är särskilt knutna till lagen( tio Guds bud). Men de innefattas i att älska sin nästa.Om vi bara strävar efter att inte begå de grövsta synderna, för att rädda oss själva från något straff, eller för att se bra ut inför människorna, så handlar vi inte enligt kärleksbudet. Att ta hänsyn/visa kärlek till andra, är inte av lag, men av nåd. Något unikt och Kristus likt, som världen inte kan förstå. 



Mat 5:20  Ty jag säger eder, att om eder rättfärdighet icke övergår de skriftlärdes och fariséernas, så skolen I icke komma in i himmelriket.


  Att vara allas tjänare.

1Co 9:19  Ty fastän jag är fri och oberoende av alla, har jag dock gjort mig till allas tjänare, för att jag skall vinna dess flera.
1Co 9:20  För judarna har jag blivit såsom en jude, för att kunna vinna judar; för dom som stå under lagen har jag, som själv icke står under lagen, blivit såsom stode jag under lagen, för att kunna vinna dem som stå under lagen.
1Co 9:21  För dem som äro utan lag har jag, som icke är utan Guds lag, men är i Kristi lag, blivit såsom vore jag utan lag, för att jag skall vinna dem som äro utan lag.
1Co 9:22  För de svaga har jag blivit svag, för att kunna vinna de svaga; för alla har jag blivit allt, för att jag i alla händelser skall frälsa några.

För andras samvetens skull


1Co 10:27  Om någon av dem som icke äro troende bjuder eder till sig och I viljen gå till honom, så mån I äta av allt som sättes fram åt eder; I behöven icke för samvetets skull göra någon undersökning därom.
1Co 10:28  Men om någon då säger till eder: "Detta är offerkött", så skolen I avhålla eder från att äta, för den mans skull, som gav saken till känna, och för samvetets skull -
1Co 10:29  jag menar icke ditt eget samvete, utan den andres; ty varför skulle jag låta min frihet dömas av en annans samvete?

För att inte bli någon till en stötesten.


Mat 17:24  Och när de hade kommit till Kapernaum, trädde de som uppburo tempelskatten fram till Petrus och sade: "Plägar icke eder mästare betala tempelskatt?"
Mat 17:25  Han svarade: "Jo." När han sedan hade kommit hem, förekom honom Jesus med frågan: "Vad synes dig, Simon? Av vilka taga jordens konungar tull eller skatt, av sina söner eller av andra människor?"
Mat 17:26  Han svarade: "Av andra människor." Då sade Jesus till honom: "Alltså äro då sönerna fria.
Mat 17:27  Men för att vi icke skola bliva dem till en stötesten, så gå ned till sjön och kasta ut en krok. Tag så den första fisk som du drager upp, och när du öppnar munnen på den skall du där finna en silverpenning. Tag den, och giv den åt dem for mig och dig."


Mat 18:10  Se till att ni inte föraktar någon enda av dessa små. Jag säger er att deras änglar i himlen alltid ser min himmelske Faders ansikte. 



Att skyla sig, av ödmjukhet inför Gud, och hans församling.


1Pe 3:3  Eder prydnad vare icke den utvärtes prydnaden, den som består i hårflätningar och påhängda gyllene smycken eller i eder klädedräkt.
1Pe 3:4  Den vare fastmer hjärtats fördolda människa, smyckad med den saktmodiga och stilla andens oförgängliga väsende; ty detta är dyrbart inför Gud. 


1Co 12:23  Och de delar av kroppen, som tyckas oss vara mindre hedersamma, dem bekläda vi med så mycket större heder; och dem som vi blygas för, dem skyla vi med så mycket större blygsamhet.


För att Herren själv betjänar andra.


Joh 13:4  Men han stod upp från måltiden och lade av sig överklädnaden och tog en linneduk och band den om sig. 
Joh 13:5  Sedan slog han vatten i ett bäcken och begynte två lärjungarnas fötter och torkade dem med linneduken som han hade bundit om sig.


För de fattigas skull.


1Co 11:20  När I alltså kommen tillsammans med varandra, kan ingen Herrens måltid hållas;
1Co 11:21  ty vid måltiden tager var och en i förväg själv den mat han har medfört, och så får den ene hungra, medan den andre får för mycket.
1Co 11:22  Haven I då icke edra hem, där I kunnen äta ock dricka? Eller är det så, att I förakten Guds församling och viljen komma dem att blygas, som intet hava? Vad skall jag då säga till eder? Skall jag prisa eder? Nej, i detta stycke prisar jag eder icke.


Joh 1:16  Av hans fullhet hava vi ju alla fått, ja, nåd utöver nåd; Joh 1:17  ty genom Moses blev lagen given, men nåden och sanningen hava kommit genom Jesus Kristus.



Joh 17:25  Rättfärdige Fader, världen har icke lärt känna dig, men jag känner dig, och dessa hava förstått att du har sänt mig.
Joh 17:26  Och jag har kungjort för dem ditt namn och skall kungöra det, på det att den kärlek, som du har älskat mig med, må vara i dem, och jag i dem." 

Lydnadens barn


1Pe 1:14  Som lydnadens barn skall ni inte styras av de begär som ni tidigare levde i när ni ännu var okunniga. 1Pe 1:15  Nej, liksom han som har kallat er är helig, skall ni föra ett alltigenom helgat liv. 1Pe 1:16  Det står skrivet: Ni skall vara heliga, ty jag är helig. 1Pe 1:17  Om ni ropar "Fader" till honom, som opartiskt dömer var och en efter hans gärning, så vandra här i gudsfruktan under er tid som främlingar. 1Pe 1:18  Ni vet ju att det inte var med förgängliga ting, med silver eller guld, som ni blev friköpta från det meningslösa liv ni ärvt från era fäder, 1Pe 1:19  utan med Kristi dyrbara blod, som med blodet av ett lamm utan fel och lyte. 1Pe 1:20  Han var utsedd redan före världens skapelse men har i dessa sista tider uppenbarats för er skull, 1Pe 1:21  ni som genom honom tror på Gud, som uppväckte honom från de döda och gav honom härlighet, så att er tro och ert hopp står till Gud. 1Pe 1:22  Ni har renat era själar genom att lyda sanningen, så att ni älskar varandra uppriktigt som bröder. Älska då varandra uthålligt av rent hjärta. 


Gör allt till Guds ära!

1Co 10:31  Alltså, vare sig I äten eller dricken, eller vadhelst annat I gören, så gören allt till Guds ära.1Co 10:32  Bliven icke för någon till en stötesten, varken för judar eller för greker eller för Guds församling;1Co 10:33  varen såsom jag, som i alla stycken fogar mig efter alla och icke söker min egen nytta, utan de mångas, för att de skola bliva frälsta. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.