Translate

måndag 30 december 2013

Sådan är min vän, ja, sådan är min älskade, I Jerusalems döttrar."

Son 5:10  "Min vän är strålande vit och röd, härlig framför tio tusen.
Son 5:11  Hans huvud är finaste guld, hans lockar palmträdsvippor, och svarta såsom korpen.
Son 5:12  Hans ögon likna duvor invid vattenbäckar, duvor som bada sig i mjölk och sitta invid bräddfull rand.
Son 5:13  Hans kinder liknar välluktrika blomstersängar, skrin med doftande kryddor. Hans läppar äro röda liljor; de drypa av flytande myrra.
Son 5:14  Hans händer äro tenar av guld, besatta med krysoliter. Hans midja är formad av elfenben, övertäckt med safirer.
Son 5:15  Hans ben äro pelare av vitaste marmor, som vila på fotstycken av finaste guld. Att se honom är såsom att se Libanon; ståtlig är han såsom en ceder.
Son 5:16  Hans mun är idel sötma, hela hans väsende är ljuvlighet. Sådan är min vän, ja, sådan är min älskade, I Jerusalems döttrar." 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.