Translate

torsdag 30 januari 2014

Isa 9:18 Ty ogudaktigheten förbränner såsom en eld,

Har vi drabbats av högmod, eller är vi omedvetna om att det som hände med Herrens folk i gamla tider när de vände sig ifrån honom och gick till avgudar, även kan hända oss? Tror vi att vi är förmer eller att de rika välsignelserna vi får ta del av, beror på egna prestationer? Låt oss inte lura oss själva, Gud är en och allting sker enligt hans vilja, med honom förmår vi allt utan honom är vi inget.


Isa 9:16  Ty detta folks ledare föra det vilse, och de som låta leda sig gå i fördärvet.
Isa 9:17  Därför kan Herren icke glädja sig över dess unga män, ej heller hava förbarmande med dess faderlösa och änkor; ty de äro allasammans gudlösa ogärningsmän, och var mun talar dårskap. Vid allt detta vänder hans vrede icke åter, hans hand är ännu uträckt.
Isa 9:18  Ty ogudaktigheten förbränner såsom en eld, den förtär tistel och törne; den tänder på den tjocka skogen, så att den går upp i höga virvlar av rök.
Isa 9:19  Genom HERREN Sebaots förgrymmelse har landet råkat i brand, och folket är likasom eldsmat; den ene skonar icke den andre.


Avgudadyrkan är otrohet mot Gud.

Hosea fick i praktiken uppleva hur det känns för Gud, när hans folk vänder sig till andra religioner.

Hos 3:1  Och HERREN sade till mig: "Gå ännu en gång åstad och giv din kärlek åt en kvinna som har en älskare och är en äktenskapsbryterska; likasom HERREN älskar Israels barn, fastän de vända sig till andra gudar och älska druvkakor."
Hos 3:2  Och jag köpte henne åt mig och gav för henne femton siklar silver och en homer korn, och därutöver en letek korn.
Hos 3:3  Sedan sade jag till henne: "I lång tid skall du bliva sittande för min räkning, utan att få bedriva någon otukt, och utan att hava att skaffa med någon man; och jag skall bete mig sammalunda mot dig.
Hos 3:4  Ja, i lång tid skola Israels barn få sitta utan konung och furste, utan offer och stoder och utan efod och husgudar.
Hos 3:5  Sedan skola Israels barn omvända sig och söka HERREN, sin Gud, och David, sin konung; med fruktan skola de söka HERREN och hans goda, i kommande dagar.


Samma misstag med avgudadyrkan har gjorts om och om igen genom skriften, som i vår tid. Konsekvenserna har alltid varit desamma, omvändelse från synden till tron på Jesus Kristus är ett måste, för att skonas ifrån domen. Låt oss gå tillbaka till den levande Guden en gång för alla och tro på hans son Jesus Kristus, han som har makten att förlåta synder, han som redan har betalat våra synder med sitt eget blod. Den gode herden, fridsfursten, Guds son.


Joh 18:37  Så sade Pilatus till honom: "Så är du dock en konung?" Jesus svarade: "Du säger det själv, att jag är en konung. Ja, därtill är jag född, och därtill har jag kommit i världen, att jag skall vittna för sanningen. Var och en som är av sanningen, han hör min röst." 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.